| |
| Nowa grypa A(H1N1)
Ten materiał stanowi propozycję Krajowego Konsultanta ds. Epidemiologii.
Nie jest on dokumentem obowiązującym prawnie.
Propozycja zaleceń dla szkół
Ogłoszenie przez WHO fazy pandemicznej nowej grypy A(H1N1) uzasadnia
wzmożoną ostrożność i przygotowanie środków zapobiegawczych mających na celu
- zmniejszenie szybkości szerzenia się zakażeń w społeczeństwie.
Pracodawcy i pracownicy mogą w tym odegrać istotną rolę.
Objawy nowej grypy A(H1N1) są podobne jak grypy sezonowej:
• gorączka
• kaszel
• ból gardła
• katar z płynną wydzieliną lub zatkanym nosem
• bóle mięśniowe i stawowe
• ból głowy
• dreszcze
W około 25-30% przypadków nowej grypy mogą występować wymioty i biegunka.
Podobnie jak w grypie sezonowej część zachorowań przebiega ciężko, a nawet może
zakończyć się śmiercią.
Szerzenie się nowej grypy, podobnie jak grypy sezonowej, odbywa się przez
zakażenia drogą powietrzną i kropelkową. Możliwe jest też przenoszenie się zakażenia przez
dotykanie przedmiotów zanieczyszczonych śliną lub wydzieliną dróg oddechowych osoby
chorej i następnie dotykanie śluzówki osoby zdrowej.
Szkoła jest miejscem gdzie kontakty między uczniami są bardzo bliskie i gdzie
choroby szerzące się drogą powietrzną mogą przenosić się szczególnie łatwo. Zakażeni
uczniowie mogą też stanowić źródło zakażenia dla swych rodzin oraz innych członków
społeczeństwa.
Skuteczność zapobiegania szerzeniu się zakażeń wirusem nowej grypy wśród uczniów
szkół zależy w dużym stopniu od harmonijnej współpracy z lokalną inspekcją sanitarną oraz z
rodzicami. Naturalnym koordynatorem tych działań powinny być dyrekcje szkół oraz
terytorialnie właściwe Kuratoria.
Przygotowania do działań profilaktycznych, w tym zaopatrzenie szkół w środki
czystości oraz przeprowadzenie instruktażu dla rodziców i uczniów powinno być wykonane
niezwłocznie. Natomiast działania o charakterze administracyjnym powinny być
podejmowane adekwatnie do sytuacji w okresie szerzenia się zakażeń wirusem nowej grypy
A(H1N1), przez uprawnione do tego organa.
Zarządzeniem o daleko idących konsekwencjach jest decyzja o zamykaniu szkół w
okresie epidemii. Porozumienie w sprawie procedur zamykania szkół, uzgodnień
poprzedzających decyzję, zakresu powiadomień o decyzji oraz działań związanych z
organizacją opieki nad dziećmi w okresie zamknięcia szkoły, jak również procedury
dotyczące ponownego jej otwarcia powinny być ustalone jak najszybciej między
odpowiednimi terytorialnie Kuratoriami oraz jednostkami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Procedury te mogą być uzgadniane na szczeblu lokalnym lub ministerialnym, ale
kompetencje odpowiednich jednostek administracyjnych i zakres obowiązujących uzgodnień
nie powinny budzić żadnych wątpliwości w momencie konieczności podejmowania decyzji.
Korzyści i problemy związane z zamykaniem szkół
Decyzja o zamknięciu szkół z powodu epidemii jest podejmowana ze względu na
zagrożenie szerzeniem się zakażeń na terenie szkoły. W przeszłości sygnałem do jej podjęcia
była zwykle wysoka absencja chorobowa w szkole. Doświadczenia innych krajów zawierają
zarówno przykłady korzystnego wpływu zamknięcia szkół na spowolnienie szerzenia się
grypy jak i braku korzystnych efektów. Różnica w skuteczności zamknięcia szkoły zależy
najprawdopodobniej od szybkości podjęcia decyzji i długości okresu na jaki szkoły bywają
zamknięte oraz od możliwości zapewnienia indywidualnej opieki dzieciom, tak aby zapobiec
grupowaniu się ich poza szkołą.
Oczekiwanie z decyzją zamknięcia szkoły na wysoką absencję sprawia, że wielu
zdrowych uczniów może w momencie zamknięcia szkoły być w okresie wylęgania i w
stosunku do nich zamknięcie szkoły nie przyniesie spodziewanych rezultatów.
Decyzję o zamknięciu szkoły należy zawsze starannie rozważyć uwzględniając jej
możliwe niekorzystne następstwa. Dyrekcja szkoły powinna wiedzieć, co się dzieje z
uczniami w czasie, gdy szkoła jest zamknięta. Jeżeli gromadzą się w domach, na podwórkach
lub placach zabaw, zamknięcie szkoły nie zapobiegnie szerzeniu się zakażeń. Zamknięcie
szkół stanowi też wielkie obciążenie dla rodziców, którzy muszą zorganizować opiekę nad
dziećmi w taki sposób, aby jak najmniej w okresie epidemii kontaktowały się z rówieśnikami.
Dlatego decyzja o zamknięciu szkoły powinna być zawsze poważnie rozważona i nigdy nie
podejmowana pochopnie.
Może się też zdarzyć, że zamknięcie szkoły zostanie wymuszone absencją chorobową
personelu. A pamiętać należy, że w czasie pandemii grypy, ani chory uczeń, ani nauczyciel,
czy woźny nie może przychodzić do szkoły. I od tej zasady nie powinno być odstępstw.
Co powinien zrobić personel szkoły dla ochrony uczniów i pracowników?
• Zorganizować i przeprowadzić szkolenie lub serię szkoleń z zakresie zapobiegania
szerzeniu się zakażeń wirusem nowej grypy A(H1N1) dla uczniów oraz dla rodziców.
• W okresie przygotowawczym konieczne jest sprawdzenie kanałów łączności szkoły z
rodzicami i możliwości szybkiego ich powiadamiania.
• Prowadzić aktywną politykę zapobiegania zakażeniom przez dostarczanie materiałów
informacyjnych na temat zachowania w szkole, mycia rąk, higieny kaszlu i
czyszczenia nosa oraz promować w szkole zachowania zmniejszające
prawdopodobieństwo zakażenia.
• Zachęcać do szczepień przeciw grypie sezonowej oraz nowej grypie A(H1N1).
Wskazane może być uzgodnione z lekarzem zorganizowanie akcji szczepień dla
uczniów. Sfinansowanie takiej akcji przez lokalny samorząd byłoby bardzo pożądane.
• W razie wystąpienia objawów grypowych wymagać od rodziców zgłoszenia dziecka
do lekarza i do tego czasu pozostania w domu, a w przypadku stwierdzenia takich
objawów u ucznia w szkole natychmiast umieścić go w pomieszczeniu odosobnionym
i jeśli są to objawy o niewielkim nasileniu powiadomić rodziców o konieczności
odebrania ucznia ze szkoły, a w przypadku ciężkiego zachorowania odesłać ucznia
transportem sanitarnym do szpitala zakaźnego lub innego, wyznaczonego do leczenia
grypy, uzgadniając to z rodzicami/opiekunami dziecka.
• Zapewnić miejsca do mycia rąk lub ich dezynfekcji odpowiednimi preparatami
alkoholowymi (≥60%) i zapewnić wyposażenie tych miejsc w odpowiednie środki i
materiały.
• Zapewnić higienę miejsc przebywania uczniów i codzienne ścieranie powierzchni,
które mogą być zanieczyszczone wydzielinami i których mogą dotykać uczniowie.
Znaczną część tych zbiegów higienicznych mogą wykonywać sami, odpowiednio
poinstruowani, uczniowie. Czas zakaźności wydzielin poza organizmem człowieka
wynosi 2-8 godzin.
• W uzasadnionych przypadkach, po konsultacji z lekarzem lub epidemiologiem, zalecić
noszenie maseczek ochronnych na nos i usta na terenie szkoły i w drodze do niej.
Co może zrobić uczeń i jego rodzice, aby zredukować prawdopodobieństwo szerzenia się
zakażeń w szkole?
• Pozostać w domu w razie choroby. Jeżeli objawy odpowiadają wymienionym
wyżej objawom grypy, należy pozostać w domu 7 dni od wystąpienia objawów lub
1 dzień po ustąpieniu objawów, jeżeli objawy trwają 7 dni lub dłużej.
• W czasie kaszlu lub czyszczenia nosa zakrywać nos i usta chusteczką
jednorazową, którą po jednorazowym użyciu należy wyrzucić, a ręce umyć
starannie wodą z mydłem.
• W rozmowie unikać bliskich kontaktów twarzą w twarz. W tym szczególnym
przypadku uzasadnione jest rozmawianie z głową odwróconą od rozmówcy.
• Unikać dotykania palcami ust, nosa i powiek oczu.
• Poza szkołą unikać przebywania w pomieszczeniach z kilkoma osobami na raz, a
szczególnie masowych zgromadzeń i sportów kontaktowych.
• Przestrzegać zasad higienicznych wynikających z instrukcji uzyskanych w szkole
Również w domu i we wszystkich sytuacjach pozaszkolnych.
Postępowanie z uczniami narażonymi w szkole na kontakt z potwierdzonym
przypadkiem nowej grypy A(H1N1)
Jak postępować w przypadku, gdy do szkoły przyjdzie uczeń z objawami grypy, jeżeli nowa
grypa szerzy się w miejscowości, gdzie znajduje się szkoła?
• O sytuacji należy niezwłocznie powiadomić rodziców chorego ucznia
• Należy ucznia umieścić w pomieszczeniu, gdzie nie przebywają inni ludzie. W
przypadku objawów o niewielkim nasileniu powiadomić rodziców o konieczności
odebrania ucznia ze szkoły, a w przypadku ciężkiego zachorowania odesłać ucznia
transportem sanitarnym do szpitala zakaźnego lub innego, wyznaczonego do leczenia
grypy, w porozumieniu z rodzicami/opiekunami dziecka.
• Jeśli uczeń z objawami grypy ma powód wejścia do pomieszczenia z innymi ludźmi,
winien zakryć nos i usta chusteczką jednorazową lub płatkiem ligniny, albo, jeżeli jest
taka możliwość, założyć maseczkę ochronną na nos i usta.
Co należy zrobić dla uczniów, którzy mieli kontakt ze osobą, u której potwierdzono, lub
podejrzewano zakażenie wirusem nowej grypy A(H1N1)?
• Należy poinformować rodziców o tym kontakcie i możliwości zakażenia.
• Zalecić im codzienne pomiary temperatury i obserwację, czy nie występują u ucznia
objawy grypy w ciągu 7 dni od kontaktu
• Zalecić im nie posyłanie ucznia do szkoły i zgłoszenie się do lekarza w przypadku
wystąpienia objawów grypowych w ciągu 7 dni od kontaktu
Prof. dr hab. Andrzej Zieliński
Krajowy Konsultant ds. Epidemiologii
Materiał edukacyjny przygotowany przez
Krajowy Punkt Centralny ds. Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych
przy Zakładzie Epidemiologii NIZP – PZH
w oparciu o rekomendacje CDC
WSKAZÓWKI DLA RODZICÓW JAK POSTĘPOWAĆ I ROZMAWIAĆ Z
DZIEĆMI W PRZYPADKU PROBLEMÓW ZWIĄZANYCH Z GRYPĄ
WYWOŁANĄ NOWYM WIRUSEM A/H1N1
• Należy konsekwentnie podejmować działania mające na celu zwiększenie
bezpieczeństwa dzieci.
• Należy rozmawiać z dziećmi, pytać o to czy słyszały o nowym wirusie A/H1N1 i
odpowiadać na pytania na poziomie zrozumiałym dla nich.
• Należy poświęcać dzieciom wystarczającą uwagę, zadawać pytania, wyjaśniać
wątpliwości i w ten sposób ograniczać ich niepokój.
• Nie zezwalać dzieciom na oglądanie zbyt wielu informacji na temat grypy w mediach,
należy oglądać je wspólnie z nimi i wyjaśniać na bieżąco niezrozumiałe kwestie.
• Trzeba poświęcać wystarczającą ilość czasu na zapewnienie dzieciom rozwoju przez
naukę i zabawę
• Należy wyjaśnić co należy robić aby uniknąć zachorowania:
- myć ręce mydłem co najmniej 20 sekund,
- kaszleć i kichać w chusteczki,
- być w odpowiedniej odległości od osób chorych (około 2 metrów),
- zostać w domu w razie wystąpienia infekcji.
• W razie zamknięcia szkoły dopilnować, aby dziecko nie przebywało w grupach
rówieśników, szczególnie w zamkniętych pomieszczeniach.
Materiał ten nie jest oficjalnym dokumentem władz administracyjnych.
| | |
|