Zakładka klas I-III w Niedrzwicy Dużej
Strona Główna · Artykuły · Download · Forum · Linki · Kategorie Newsów Grudnia 04 2024 04:22:31
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
kalendarz
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Imieniny
2. Dysleksja.
DO RODZICÓW



CO TO JEST DYSLEKSJA ?


"DYSLEKSJA ROZWOJOWA to specyficzne trudności w czytaniu
i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.
PRZYCZYNY: Trudności te spowodowane są nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego, a w szczególności zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji. Są to zaburzenia:

funkcji percepcyjno - motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki)

ich współdziałania (integracji percepcyjno - motorycznej)

funkcji językowych

pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej)

lateralizacji

orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

UWARUNKOWANIA tych zaburzeń są wielorakie. Wskazuje się na dziedziczność, uszkodzenie układu nerwowego (podczas ciąży i porodu
o nieprawidłowym przebiegu czy we wczesnym dzieciństwie), wreszcie
na zaburzenia hormonalne. Zaniedbanie środowiskowe pogłębia zaburzenia
i trudności dziecka.

Najczęściej stosuje się termin dysleksja rozwojowa dla określenia specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Wyróżnia się kilka postaci tych trudności:

dysleksja - trudności w czytaniu

dysortografia - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne)

dysgrafia - tzw. " brzydkie pismo"

CZĘSTOŚĆ WYSTĘPOWANIA: w literaturze europejskiej podaje się, że dzieci te stanowią 10 - 15 % uczniów. Badania przeprowadzone w Polsce określają odsetek przypadków dysleksji na 9 - 10 %, a dysortografii na 13 - 16 % (Bogdanowicz, Janklewicz )
OBJAWY:

opóźniony rozwój mowy, wadliwa wymowa , błędy gramatyczne

trudności z zapamiętywaniem wiersza czy piosenki

niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków

mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-d-b-g, m.-n, w-u)

mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym słuchowo (np. d-t, z-s, w-f)

trudności w nauce czytania

trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, szeregów nazw (dni tygodnia, miesiące), z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, dat, błędne zapisywanie liczb wielocyfrowych

brzydkie pismo, trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne)

opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter

trudności ze zmiękczeniami (np. mylenie si-ś, zi -ź)"

POMOC:
· nie traktuj dziecka jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego
· nie karz, nie wyśmiewaj go w nadziei, że zmobilizuje go to do pracy
· nie łudź się ,że "sam z tego wyrośnie", "weźmie się w garść" lub że ktoś go
z tego wyleczy.
· Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń
· Staraj się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się jego trudności szkolnych i wystąpieniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.
· Skonsultuj problemy dziecka z nauczycielem lub psychologiem, pedagogiem, logopedą, w razie potrzeby z lekarzem.

I.P.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Licznik do wakacji
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Nauczyciel
19 grudnia 2007 15:29:27
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych znajdujących sie w naszej GALERII oraz do przeczytania artykułów w zakładce ARTYKUŁY.
Copyright © 2006
Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-20051363263 Unikalnych wizyt Asymetric Green Theme by: Divine JazOOn