| |
| DO RODZICÓW
CO TO JEST DYSLEKSJA ?
"DYSLEKSJA ROZWOJOWA to specyficzne trudności w czytaniu
i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym.
PRZYCZYNY: Trudności te spowodowane są nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego, a w szczególności zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji. Są to zaburzenia:
funkcji percepcyjno - motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki)
ich współdziałania (integracji percepcyjno - motorycznej)
funkcji językowych
pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej)
lateralizacji
orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
UWARUNKOWANIA tych zaburzeń są wielorakie. Wskazuje się na dziedziczność, uszkodzenie układu nerwowego (podczas ciąży i porodu
o nieprawidłowym przebiegu czy we wczesnym dzieciństwie), wreszcie
na zaburzenia hormonalne. Zaniedbanie środowiskowe pogłębia zaburzenia
i trudności dziecka.
Najczęściej stosuje się termin dysleksja rozwojowa dla określenia specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania. Wyróżnia się kilka postaci tych trudności:
dysleksja - trudności w czytaniu
dysortografia - trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne)
dysgrafia - tzw. " brzydkie pismo"
CZĘSTOŚĆ WYSTĘPOWANIA: w literaturze europejskiej podaje się, że dzieci te stanowią 10 - 15 % uczniów. Badania przeprowadzone w Polsce określają odsetek przypadków dysleksji na 9 - 10 %, a dysortografii na 13 - 16 % (Bogdanowicz, Janklewicz )
OBJAWY:
opóźniony rozwój mowy, wadliwa wymowa , błędy gramatyczne
trudności z zapamiętywaniem wiersza czy piosenki
niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem wzorów graficznych i szlaczków
mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-d-b-g, m.-n, w-u)
mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym słuchowo (np. d-t, z-s, w-f)
trudności w nauce czytania
trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk, szeregów nazw (dni tygodnia, miesiące), z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia, dat, błędne zapisywanie liczb wielocyfrowych
brzydkie pismo, trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne)
opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter
trudności ze zmiękczeniami (np. mylenie si-ś, zi -ź)"
POMOC:
· nie traktuj dziecka jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego
· nie karz, nie wyśmiewaj go w nadziei, że zmobilizuje go to do pracy
· nie łudź się ,że "sam z tego wyrośnie", "weźmie się w garść" lub że ktoś go
z tego wyleczy.
· Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń
· Staraj się zrozumieć swoje dziecko, jego potrzeby, możliwości i ograniczenia, aby zapobiec pogłębianiu się jego trudności szkolnych i wystąpieniu wtórnych zaburzeń nerwicowych.
· Skonsultuj problemy dziecka z nauczycielem lub psychologiem, pedagogiem, logopedą, w razie potrzeby z lekarzem.
I.P.
| | |
|