Zakładka klas I-III w Niedrzwicy Dużej
Strona Główna · Artykuły · Download · Forum · Linki · Kategorie Newsów Grudnia 03 2024 13:29:41
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
kalendarz
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Imieniny
6.Kary i nagrody . Co robić aby nie karać naszych dzieci?
Zorganizowanie pracy wychowawczej na poziomie nauczania zintegrowanego wymaga od wychowawcy szczegółowej wiedzy nt. teorii zachowania w zakresie stosowania nagród i kar. Chcąc właściwie nimi operować istotna jest znajomość ucznia i jego środowiska rodzinnego. Zarówno nagrody jak i kary muszą stanowić system bodźców, dzięki którym łatwiej jest kierować zachowaniem i pracą ucznia.
NAGRODA– to forma pozytywnego bodźca, mobilizującego, utwierdzającego w przekonaniu, że dane zachowanie, postępowanie było właściwe.
KARA – stanowi formę negatywizmu, braku aprobaty danego postępowania. Ma uzmysłowić, iż takie zachowanie nie powinno mieć miejsca i nie może zaistnieć ponownie. Podejmując się stosowania nagród i kar należy mieć na względzie podstawowe twierdzenie teorii zachowania, które brzmi: „ życiowa aktywność człowieka jest ukierunkowana na zdobywanie nagród a unikanie kar.”
Wszelkie nagrody silnie działają na odczucia człowieka i wówczas istnieje tendencja do powracania do takich zachowań, aby ponownie zostać nagrodzonym.
W pracy z uczniami klas I-III powinny przeważać takie oddziaływania na postępowanie dziecka, które pozwalają mu odczuwać przyjemność, zadowolenie i będą formą mobilizacji do właściwego dalszego działania. Rodzaje nagród. AprobataPrzydzielanie odpowiedzialnych funkcji,ZaufanieUpominkiSymboliczne nagrody.
Nagroda to najprościej mówiąc pozytywny bodziec utwierdzający dziecko, że jest akceptowane, zauważane i doceniane. Otrzymanie pochwały nawet za najmniejsze widoczne postępy zachęca i mobilizuje do dalszej pracy.
Rodzaje kar:UpomnienieOstrzeżenieNaganaObowiązek zrekonstruowania wyrządzonej krzywdyOgraniczenie uprawnień i przywilejów
Nauczyciel chcąc właściwie operować nagrodą i karą musi dokładnie poznać:- stan wrażliwości uczniów- stan jego odporności psychicznej- poziom zmotywowania do nauki- rozwój psycho-emocjonalny- środowisko wychowawcze w jakim wzrasta dziecko.

Właściwe stosowanie systemu wychowawczego opartego o nagrody i kary pozwala poznać dziecku jego własną wartość. Uczniowie mają silną potrzebę sprawiedliwości i nauczyciel stara się ją całkowicie zaspokajać.



Kiedy kara i nagroda mogą być skutecznym narzędziem w wychowaniu? (schemat)
KARA NAGRODA
· Dziecko świadomie postąpiło niezgodnie z ustalonymi zasadami. Zostało ukarane przez rodzica. · Wie, że jest kochane. Rozumie, że decyzja rodziców ma na celu jego dobro. · Uznaje karę za słuszną (często nie od razu). W jego oczach wzrasta autorytet rodziców. · Stara się, żeby nieakceptowane zachowania się nie powtarzały, pracuje nad sobą. · Dziecko potrzebuje wsparcia ze strony najbliższych - napotyka na trudności, jest zniechęcone ,rezygnuje, czuje się źle... · Zainteresowanie rodziców, słowa otuchy wzmacniają wiarę dziecka we własne możliwości. Niejednokrotnie przełamują bariery, które samo sobie zakłada. · Dziecko czuje się bezpiecznie, pewniej, z optymizmem wraca do przerwanego zadania. · Wzrasta zaufanie do najbliższych, zacieśnia się więź między dzieckiem i jego rodzicami.


Unikajmy:
§ Obwiniania i oskarżania
§ Przezywania
§ Straszenia
§ Rozkazywania
§ Wkładów i moralizowania
§ Ostrzeżeń
§ Postawy męczennika
§ Porównywania
§ Sarkazmu
§ Proroctwa
Zamiast karania

Nie tak łatwo zrezygnować z sarkazmu, kazań, ostrzeżeń, przezwisk i gróźb wplecionych w język, który dorastając słyszymy. Ale w danej chwili słyszenie siebie, zauważanie swoich zachowań, zapowiada postęp, jest pierwszym krokiem do zmian.
Stosowanie kar prowadzi do uczucia nienawiści, chęci odwetu, oporu, winy, bezwartościowości i rozczulania się nad samym sobą. Dziecko powinno odczuć konsekwencje swojego złego zachowania, ale nie w postaci kary. Kara powoduje rozterkę duchową i dziecko zamiast poczucia winy za to, co zrobiło oraz myślenia nad tym, jak to naprawić oddaje się całkowicie myślom o odwecie.

ZAMIAST KARANIA:
§ wskażmy, w czym dziecko mogłoby nam pomóc
§ wyraźmy ostry sprzeciw (bez atakowania charakteru)
§ zaproponujmy wybór alternatywnych zachowań i przejmijmy inicjatywę
§ zareagujmy, kładąc kres złym zachowaniom, np. ograniczając swobodę ruchów
§ dajmy odczuć konsekwencje
§ wyraźmy otwarcie swoje uczucia
§ wyraźmy swoje oczekiwania
§ pokażmy dziecku, jak może naprawić zło.
Uczniowie często uczą się właściwych zachowań przez naśladownictwo , dlatego też wskazujmy dzieciom właściwe wzorce zachowań, rozmawiajmy z nimi - o ich uczuciach, kłopotach, o tym co myślą i robią. Pokażmy dzieciom ,że rozmową można więcej zdziałać niż przemocą .Aby nie trzeba było karać -Szkoła podejmuje zaradcze środki typu:
1. Rozmowa wychowawcza nauczyciela z uczniem.
2. Rozmowa wychowawcza z uczniem prowadzona przez wychowawcę, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.
3. Rozmowa z rodzicami ucznia prowadzona przez wychowawcę, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły.
4. Rozmowa przedstawicieli Samorządziku Szkolnego z uczniem.
5. Upomnienie udzielone przez wychowawcę lub dyrektora szkoły.
6. Wizyta wychowawcza w domu ucznia.
7. Kierowanie ucznia do badań w poradni specjalistycznej.
8. Indywidualna praca pedagoga szkolnego z uczniem trudnym wychowawczo.
I.P.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Licznik do wakacji
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Nauczyciel
19 grudnia 2007 15:29:27
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych znajdujących sie w naszej GALERII oraz do przeczytania artykułów w zakładce ARTYKUŁY.
Copyright © 2006
Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-20051363010 Unikalnych wizyt Asymetric Green Theme by: Divine JazOOn