| |
| KOŁO TEATRALNE działające w zespole "I ty mozesz zostać aktorem" w ramach projektu "Małymi krokami do wielkich celów"
Koło teatralne powstało w 2002 r. Jego opiekunami są mgr Barbara Niezgoda i mgr Agnieszka Rudzka- nauczycielki nauczania zintegrowanego. Program koła był realizowany w ramach działalności pozalekcyjnej szkoły, a obecnie w ramach projektu „Małymi krokami do wielkich celów”
PROGRAM KOŁA
Wstęp
Program przeznaczony jest do realizacji w klasach I –III. Dostosowany jest do wieku i potrzeb edukacyjnych uczniów. Oparty jest na Podstawie programowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. , Szkolnym Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktycznym. Jego realizacja oparta jest m.in. na współpracy z rodzicami uczniów oraz nauczycielami i dyrektorem szkoły. Zamierzeniem programu jest kształtowanie osobowości uczniów, przygotowanie do odgrywania różnych ról w przyszłym życiu rodzinnym i społecznym oraz wspieranie zainteresowań teatrem a co za tym idzie literaturą. Sądzimy, że realizacja programu zachęci dzieci do czytania i głębszego odbioru utworów literackich czy spektakli teatralnych oraz rozbudzi zdolności recytatorskie. Spowoduje również łatwiejsze nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, pozwoli przezwyciężyć lęki i niechęć do szkoły.
W trakcie spotkań uczestnicy pracują nad perfekcją słowa i ruchu, a także nad umacnianiem wiary w siebie. Sprawdzają i rozwijają swoje umiejętności: autorskie, literackie, plastyczne, wokalne, a także organizacyjne. Poprzez ekspresję dzieci mają możliwość uzewnętrznienia siebie, wyjścia ku światu. Krótkie inscenizacje i gry dramowe uczą współpracy w zespole, odpowiedzialności, tolerancji, kształtują ogromne więzi emocjonalne między członkami zespołu.
Myślimy, że zajęcia te staną się dla dzieci przyjemnością, zabawą i ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu.
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Uzasadnieniem powstania kółka teatralnego jest fakt, że życie uczniów pochodzących z małej miejscowości jest często mało atrakcyjne i szare. Z obserwacji wynika, że ekran telewizora, monitor komputera i połączenia internetowe są głównymi bohaterami czasu wolnego dzieci. Uczniowie mają trudności w kontaktach interpersonalnych, nie potrafią nazywać swoich uczuć, emocji, są skrępowane w momencie zabierania głosu w obecności większej ilości osób. Doświadczenia zdobyte w trakcie pracy pokazały nam, że to właśnie teatr może być wspaniałą receptą na „kolorową rzeczywistość”, może stanowić alternatywę dla biernego i mało pożytecznego spędzania czasu wolnego.
Zajęcia koła teatralnego (bazujące na zabawie i ćwiczeniach ogólnorozwojowych) odbywają się raz w tygodniu ,w wymiarze 2 godzin .Mają one na celu wzbudzanie zainteresowania uczniów teatrem. Praca z dziećmi to typowe działania pozalekcyjne. Nabór do koła teatralnego odbywa się na zasadzie dobrowolności, bez dokonywania klasyfikacji, przy akceptacji rodziców.
Każdy uczeń doskonali swe umiejętności w dziedzinie teatralnej, plastyczno-technicznej i muzycznej, rozwija własne zainteresowania, mobilizuje się do jak najlepszego wykonania zadania. Dziecko ma szansę wykazania się w formie, która mu najbardziej odpowiada.
Grupa organizuje własne życie kulturalne poprzez:
a) wizyty w teatrze, oglądanie spektakli,
b) uczestnictwo w różnych imprezach kulturalnych w szkole i gminie,
c) nawiązanie kontaktu z Domem Kultury w Niedrzwicy Dużej, przedszkolem
i innymi grupami teatralnymi działającymi w szkołach na terenie gminy,
d) udział w przeglądach i konkursach organizowanych na terenie gminy,
e) gościnne występy w innych szkołach.
Grupa będzie się starać wpływać na życie kulturalne poprzez:
a) przygotowanie i prezentację inscenizacji, przedstawień teatralnych dla uczniów, rodziców, nauczycieli.
b) prezentację własnej twórczości plastycznej inspirowanej spektaklami teatralnymi,
c) okazjonalne występy dla społeczności gminnej (występy w Domu Kultury, przedszkolu)
Opiekunowie przy poparciu rodziców, dyrekcji szkoły tworzą zaplecze teatralne. Praca uczniów w szkole jest ściśle powiązana z domem rodzinnym dzieci. Narzuca to różne formy współpracy szkoły, opiekunów z domem rodzinnym uczniów:,
a) kontakty grupowe – spotkania wybranych rodziców w celu pomocy w organizacji imprez, wyjazdów grupy (członków koła),
b) kontakty indywidualne – rozmowy indywidualne, rozmowy telefoniczne.
Cele ogólne
1. Rozbudzanie zainteresowań uczniów teatrem.
2. Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze, obcowania ze sztuką, bywania w teatrze.
3. Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
4. Udział w życiu kulturalnym szkoły i gminy.
5. Wyrównywanie dysproporcji rozwojowych.
6. Integracja i współpraca z innymi grupami teatralnymi.
Cele szczegółowe
1.Rozpoznawanie grupy, integracja grupy.
2. Budzenie zainteresowania teatrem, wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych poprzez zabawy ogólnorozwojowe, gry dramowe, krótkie inscenizacje.
3. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, współtworzenie małego „dzieła” scenicznego, odpowiedzialności i rzetelności.
4. Pobudzanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.
5. Wyposażenie uczniów w umiejętności, które umożliwiają im amatorską działalność teatralną np.: właściwa dykcja, modulacja głosu, mówienie z różnymi intencjami, wyrażanie uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mimikę.
6. Uwrażliwienie na sztukę, pobudzanie do działań artystycznych (rozwijanie zdolności aktorskich, recytatorskich, plastycznych, tanecznych)..
7. Poznanie specyfiki swego środowiska (szkoły, wsi), jego tradycji, kultury i spraw życia codziennego. Współuczestnictwo w działalności kulturalnej wspólnoty lokalnej.
8. Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość w stosunkach międzyludzkich, szacunek dla pracy innego człowieka, uczciwość, odpowiedzialność za własne czyny i słowa, otwartość, działanie na rzecz innych zwłaszcza młodszych, słabszych, potrzebujących pomocy.
9. Wdrażanie do łatwiejszego nawiązywania kontaktów międzyludzkich,odnajdywanie swojego miejsca w grupie, umacnianie wiary w siebie, we własne zdolności i umiejętności.
Treści
• Analiza utworów literackich – wiązanie słowa z działaniem i plastyczną ekspresją dziecka.
• Doskonalenie umiejętności aktorskich i recytatorskich.
• Ćwiczenia dykcji, modulacji głosu ,mimiki i gestu.
• Tworzenie scenografii – dekoracja teatralna i kostiumy.
• Ekspresja artystyczna: ruch sceniczny, rytmika, spontaniczna postawa.
• Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego.
• Budzenie wrażliwości estetycznej, rozwijanie uzdolnień indywidualnych.
• Przygotowanie wybranych inscenizacji.
• Poznanie różnych technik wykonania inscenizacji(teatr cieni ,lalkowy oraz żywy teatr).
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne , dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań.
• Percepcja filmów i sztuk teatralnych, aktywny udział w spotkaniach z aktorem
• Reklama – zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty, zaproszenia na przedstawienie.
Przewidywane osiągnięcia
1. Rozumienie pojęć związanych z teatrem i wprowadzenie ich do czynnego słownictwa.
2. Poznanie różnorodnych form teatralnych.
3. Kontrolowanie własnej wymowy i posługiwanie się poprawną polszczyzna.
4. Zapoznanie uczniów z wybranymi utworami literackimi.
5. Wygłaszanie fragmentów poezji i prozy z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, znaków przystankowych, modulacji i siły głosu, a także z wykorzystaniem sposobów poruszania się na scenie.
6. Układanie krótkich dialogów na określony temat.
7. Integracja zespołu .
8. Twórcze uczestnictwo w życiu szkolnym i społecznym.
9. Zaspokojenie potrzeby uznania i poczucia własnej wartości.
10. Wyrażanie w sposób werbalny i niewerbalny różnorodnych emocji.
Procedury osiągania celów
Metody i formy pracy stosowane przy realizacji programu mają w jak największym stopniu zaspokoić naturalne potrzeby fizyczne i psychiczne dzieci, pomóc w wyrównywaniu ewentualnych zaległości dydaktycznychi kompensowaniu braków rozwojowych, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, pozwolić na osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka. Stwarzamy więc takie sytuacje, klimat i warunki, aby każde dziecko mogło odnieść swój osobisty sukces, który stymuluje do większego wysiłku i staje się motywacją do nowych wyzwań.
Metody pracy:
1. Podające(przyswajanie podanego tekstu)
2. Problemowe(odkrywanie wiadomości podczas rozwiązywania problemu)
3. Aktywizujące(przeżywanie treści)
4. Ekspresyjne(wyrażanie uczuć, emocji)
5. Praktyczne(zmienianie rzeczywistości i samego siebie w dramie, przedstawieniu, inscenizacji)
Proponowane formy pracy:
• Zabawa tematyczna (polega na odgrywaniu przez dzieci różnych ról).
• Gra z wykorzystaniem znanego tekstu – czytanki, wiersza (dziecko wciela się w postać i odtwarza rolę bohatera ).
• Gry sceniczne (zadaniem uczestników jest wyuczenie się swoich ról i gra aktorska, a także przygotowanie dekoracji, strojów i oprawy muzycznej).
Ewaluacja
Efekty działań kółka teatralnego trudno jest ocenić, jednak bieżąca ewaluacja pozwoli krytycznie spojrzeć na swój warsztat pracy i styl uczenia. Dostarcza informacji i wskazówek do ulepszania i modyfikowania kolejnych zajęć, by jeszcze lepiej wpłynąć na skuteczność podejmowanych przedsięwzięć. Podczas ewaluacji wykorzystamy narzędzia: ankiety skierowane do rodziców i do dzieci, obserwację oraz wywiad. Podsumowaniem zajęć będą również wystawiane spektakle teatralne i ich przyjęcie przez publiczność.
CO ROBILIŚMY W CIĄGU 4 MIESIĘCY ?
W ciągu czterech miesięcy odbyło się ponad 35 godzin
zajęć ,w tym 30 w ramach projekty „Małymi krokami…” Przeprowadzono w tym czasie rekrutację do zespołu. Uczestnicy zajęć zapoznali się z Regulaminem zespołu . Na zajęciach przestrzegają zasad ustalonych wspólnie z grupą, przestrzegają reguł zabaw. W czasie zajęć we wrześniu i październiku przełamywali nieśmiałość i zahamowania poprzez tworzenie i pokazywanie innym scenek , rozwijali i ciągle rozwijają wyobraźnię, poznają własne oraz cudze odczucia i możliwości. Opowiadali o postaci którą chcieliby zagrać i potrafili uzasadnić swój wybór. Po wspólnych ustaleniach wiedzą , jak zachować się w teatrze, znają podstawowe pojęcia związane z teatrem .Uczestniczyli w życiu kulturalnym poprzez wyjazd do Teatru Lalki i Aktora w Lublinie na spektakl .Na spotkaniu z aktorem zadawali pytania i wiedzą , na czym polega praca aktora. Poprzez przygotowanie krótkich scenek poznawali siebie i innych , przygotowywali potrzebne rekwizyty i
stroje oraz scenografię, recytowali wiersze, wybierali Wzorowego Recytatora. Zaprosili na spotkanie dzieci z Przedszkola w Niedrzwicy Dużej i przedstawili im kilka śmiesznych scenek. pokazali krótkie scenki. Przygotowali spotkanie z Mikołajem oraz program świąteczny. Byli na wigilii w Szkole Podstawowej w Czółnach .
08.12.08r. „mali aktorzy” brali udział w I Gminnym Przeglądzie Teatrów Amatorskich, który organizowany był w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Niedrzwicy Dużej.
Pokazali swoje przedstawienie pt” Odwiedziny Mikołaja” i zajęli I miejsce w swojej kategorii. Otrzymali nagrodę główną w wysokości 400zł.
Agnieszka Rudzka
| | |
|