Zakładka klas I-III w Niedrzwicy Dużej
Strona Główna · Artykuły · Download · Forum · Linki · Kategorie Newsów Maja 18 2024 04:36:04
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
kalendarz
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Imieniny
Wieści z zespołu "I ty możesz zostać aktorem"
KOŁO TEATRALNE działające w zespole "I ty mozesz zostać aktorem" w ramach projektu "Małymi krokami do wielkich celów"

Koło teatralne powstało w 2002 r. Jego opiekunami są mgr Barbara Niezgoda i mgr Agnieszka Rudzka- nauczycielki nauczania zintegrowanego. Program koła był realizowany w ramach działalności pozalekcyjnej szkoły, a obecnie w ramach projektu „Małymi krokami do wielkich celów”

PROGRAM KOŁA

Wstęp
Program przeznaczony jest do realizacji w klasach I –III. Dostosowany jest do wieku i potrzeb edukacyjnych uczniów. Oparty jest na Podstawie programowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. , Szkolnym Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktycznym. Jego realizacja oparta jest m.in. na współpracy z rodzicami uczniów oraz nauczycielami i dyrektorem szkoły. Zamierzeniem programu jest kształtowanie osobowości uczniów, przygotowanie do odgrywania różnych ról w przyszłym życiu rodzinnym i społecznym oraz wspieranie zainteresowań teatrem a co za tym idzie literaturą. Sądzimy, że realizacja programu zachęci dzieci do czytania i głębszego odbioru utworów literackich czy spektakli teatralnych oraz rozbudzi zdolności recytatorskie. Spowoduje również łatwiejsze nawiązywanie kontaktów międzyludzkich, pozwoli przezwyciężyć lęki i niechęć do szkoły.
W trakcie spotkań uczestnicy pracują nad perfekcją słowa i ruchu, a także nad umacnianiem wiary w siebie. Sprawdzają i rozwijają swoje umiejętności: autorskie, literackie, plastyczne, wokalne, a także organizacyjne. Poprzez ekspresję dzieci mają możliwość uzewnętrznienia siebie, wyjścia ku światu. Krótkie inscenizacje i gry dramowe uczą współpracy w zespole, odpowiedzialności, tolerancji, kształtują ogromne więzi emocjonalne między członkami zespołu.
Myślimy, że zajęcia te staną się dla dzieci przyjemnością, zabawą i ciekawym sposobem spędzania wolnego czasu.

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Uzasadnieniem powstania kółka teatralnego jest fakt, że życie uczniów pochodzących z małej miejscowości jest często mało atrakcyjne i szare. Z obserwacji wynika, że ekran telewizora, monitor komputera i połączenia internetowe są głównymi bohaterami czasu wolnego dzieci. Uczniowie mają trudności w kontaktach interpersonalnych, nie potrafią nazywać swoich uczuć, emocji, są skrępowane w momencie zabierania głosu w obecności większej ilości osób. Doświadczenia zdobyte w trakcie pracy pokazały nam, że to właśnie teatr może być wspaniałą receptą na „kolorową rzeczywistość”, może stanowić alternatywę dla biernego i mało pożytecznego spędzania czasu wolnego.
Zajęcia koła teatralnego (bazujące na zabawie i ćwiczeniach ogólnorozwojowych) odbywają się raz w tygodniu ,w wymiarze 2 godzin .Mają one na celu wzbudzanie zainteresowania uczniów teatrem. Praca z dziećmi to typowe działania pozalekcyjne. Nabór do koła teatralnego odbywa się na zasadzie dobrowolności, bez dokonywania klasyfikacji, przy akceptacji rodziców.
Każdy uczeń doskonali swe umiejętności w dziedzinie teatralnej, plastyczno-technicznej i muzycznej, rozwija własne zainteresowania, mobilizuje się do jak najlepszego wykonania zadania. Dziecko ma szansę wykazania się w formie, która mu najbardziej odpowiada.

Grupa organizuje własne życie kulturalne poprzez:
a) wizyty w teatrze, oglądanie spektakli,
b) uczestnictwo w różnych imprezach kulturalnych w szkole i gminie,
c) nawiązanie kontaktu z Domem Kultury w Niedrzwicy Dużej, przedszkolem
i innymi grupami teatralnymi działającymi w szkołach na terenie gminy,
d) udział w przeglądach i konkursach organizowanych na terenie gminy,
e) gościnne występy w innych szkołach.

Grupa będzie się starać wpływać na życie kulturalne poprzez:
a) przygotowanie i prezentację inscenizacji, przedstawień teatralnych dla uczniów, rodziców, nauczycieli.
b) prezentację własnej twórczości plastycznej inspirowanej spektaklami teatralnymi,
c) okazjonalne występy dla społeczności gminnej (występy w Domu Kultury, przedszkolu)
Opiekunowie przy poparciu rodziców, dyrekcji szkoły tworzą zaplecze teatralne. Praca uczniów w szkole jest ściśle powiązana z domem rodzinnym dzieci. Narzuca to różne formy współpracy szkoły, opiekunów z domem rodzinnym uczniów:,
a) kontakty grupowe – spotkania wybranych rodziców w celu pomocy w organizacji imprez, wyjazdów grupy (członków koła),
b) kontakty indywidualne – rozmowy indywidualne, rozmowy telefoniczne.

Cele ogólne

1. Rozbudzanie zainteresowań uczniów teatrem.
2. Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze, obcowania ze sztuką, bywania w teatrze.
3. Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
4. Udział w życiu kulturalnym szkoły i gminy.
5. Wyrównywanie dysproporcji rozwojowych.
6. Integracja i współpraca z innymi grupami teatralnymi.


Cele szczegółowe

1.Rozpoznawanie grupy, integracja grupy.
2. Budzenie zainteresowania teatrem, wyzwalanie w uczniach możliwości kreacyjnych poprzez zabawy ogólnorozwojowe, gry dramowe, krótkie inscenizacje.
3. Rozwijanie umiejętności pracy w zespole, współtworzenie małego „dzieła” scenicznego, odpowiedzialności i rzetelności.
4. Pobudzanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły.
5. Wyposażenie uczniów w umiejętności, które umożliwiają im amatorską działalność teatralną np.: właściwa dykcja, modulacja głosu, mówienie z różnymi intencjami, wyrażanie uczuć i stanów emocjonalnych poprzez gesty, ruch, mimikę.
6. Uwrażliwienie na sztukę, pobudzanie do działań artystycznych (rozwijanie zdolności aktorskich, recytatorskich, plastycznych, tanecznych)..
7. Poznanie specyfiki swego środowiska (szkoły, wsi), jego tradycji, kultury i spraw życia codziennego. Współuczestnictwo w działalności kulturalnej wspólnoty lokalnej.
8. Rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość w stosunkach międzyludzkich, szacunek dla pracy innego człowieka, uczciwość, odpowiedzialność za własne czyny i słowa, otwartość, działanie na rzecz innych zwłaszcza młodszych, słabszych, potrzebujących pomocy.
9. Wdrażanie do łatwiejszego nawiązywania kontaktów międzyludzkich,odnajdywanie swojego miejsca w grupie, umacnianie wiary w siebie, we własne zdolności i umiejętności.

Treści

• Analiza utworów literackich – wiązanie słowa z działaniem i plastyczną ekspresją dziecka.
• Doskonalenie umiejętności aktorskich i recytatorskich.
• Ćwiczenia dykcji, modulacji głosu ,mimiki i gestu.
• Tworzenie scenografii – dekoracja teatralna i kostiumy.
• Ekspresja artystyczna: ruch sceniczny, rytmika, spontaniczna postawa.
• Przygotowanie do odbioru dzieła literackiego.
• Budzenie wrażliwości estetycznej, rozwijanie uzdolnień indywidualnych.
• Przygotowanie wybranych inscenizacji.
• Poznanie różnych technik wykonania inscenizacji(teatr cieni ,lalkowy oraz żywy teatr).
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne , dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań.
• Percepcja filmów i sztuk teatralnych, aktywny udział w spotkaniach z aktorem
• Reklama – zawiadomienia, ogłoszenia, plakaty, zaproszenia na przedstawienie.

Przewidywane osiągnięcia

1. Rozumienie pojęć związanych z teatrem i wprowadzenie ich do czynnego słownictwa.
2. Poznanie różnorodnych form teatralnych.
3. Kontrolowanie własnej wymowy i posługiwanie się poprawną polszczyzna.
4. Zapoznanie uczniów z wybranymi utworami literackimi.
5. Wygłaszanie fragmentów poezji i prozy z pamięci z zastosowaniem odpowiedniej intonacji, znaków przystankowych, modulacji i siły głosu, a także z wykorzystaniem sposobów poruszania się na scenie.
6. Układanie krótkich dialogów na określony temat.
7. Integracja zespołu .
8. Twórcze uczestnictwo w życiu szkolnym i społecznym.
9. Zaspokojenie potrzeby uznania i poczucia własnej wartości.
10. Wyrażanie w sposób werbalny i niewerbalny różnorodnych emocji.


Procedury osiągania celów

Metody i formy pracy stosowane przy realizacji programu mają w jak największym stopniu zaspokoić naturalne potrzeby fizyczne i psychiczne dzieci, pomóc w wyrównywaniu ewentualnych zaległości dydaktycznychi kompensowaniu braków rozwojowych, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania, pozwolić na osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka. Stwarzamy więc takie sytuacje, klimat i warunki, aby każde dziecko mogło odnieść swój osobisty sukces, który stymuluje do większego wysiłku i staje się motywacją do nowych wyzwań.

Metody pracy:
1. Podające(przyswajanie podanego tekstu)
2. Problemowe(odkrywanie wiadomości podczas rozwiązywania problemu)
3. Aktywizujące(przeżywanie treści)
4. Ekspresyjne(wyrażanie uczuć, emocji)
5. Praktyczne(zmienianie rzeczywistości i samego siebie w dramie, przedstawieniu, inscenizacji)

Proponowane formy pracy:
• Zabawa tematyczna (polega na odgrywaniu przez dzieci różnych ról).
• Gra z wykorzystaniem znanego tekstu – czytanki, wiersza (dziecko wciela się w postać i odtwarza rolę bohatera ).
• Gry sceniczne (zadaniem uczestników jest wyuczenie się swoich ról i gra aktorska, a także przygotowanie dekoracji, strojów i oprawy muzycznej).

Ewaluacja

Efekty działań kółka teatralnego trudno jest ocenić, jednak bieżąca ewaluacja pozwoli krytycznie spojrzeć na swój warsztat pracy i styl uczenia. Dostarcza informacji i wskazówek do ulepszania i modyfikowania kolejnych zajęć, by jeszcze lepiej wpłynąć na skuteczność podejmowanych przedsięwzięć. Podczas ewaluacji wykorzystamy narzędzia: ankiety skierowane do rodziców i do dzieci, obserwację oraz wywiad. Podsumowaniem zajęć będą również wystawiane spektakle teatralne i ich przyjęcie przez publiczność.

CO ROBILIŚMY W CIĄGU 4 MIESIĘCY ?

W ciągu czterech miesięcy odbyło się ponad 35 godzin
zajęć ,w tym 30 w ramach projekty „Małymi krokami…” Przeprowadzono w tym czasie rekrutację do zespołu. Uczestnicy zajęć zapoznali się z Regulaminem zespołu . Na zajęciach przestrzegają zasad ustalonych wspólnie z grupą, przestrzegają reguł zabaw. W czasie zajęć we wrześniu i październiku przełamywali nieśmiałość i zahamowania poprzez tworzenie i pokazywanie innym scenek , rozwijali i ciągle rozwijają wyobraźnię, poznają własne oraz cudze odczucia i możliwości. Opowiadali o postaci którą chcieliby zagrać i potrafili uzasadnić swój wybór. Po wspólnych ustaleniach wiedzą , jak zachować się w teatrze, znają podstawowe pojęcia związane z teatrem .Uczestniczyli w życiu kulturalnym poprzez wyjazd do Teatru Lalki i Aktora w Lublinie na spektakl .Na spotkaniu z aktorem zadawali pytania i wiedzą , na czym polega praca aktora. Poprzez przygotowanie krótkich scenek poznawali siebie i innych , przygotowywali potrzebne rekwizyty i
stroje oraz scenografię, recytowali wiersze, wybierali Wzorowego Recytatora. Zaprosili na spotkanie dzieci z Przedszkola w Niedrzwicy Dużej i przedstawili im kilka śmiesznych scenek. pokazali krótkie scenki. Przygotowali spotkanie z Mikołajem oraz program świąteczny. Byli na wigilii w Szkole Podstawowej w Czółnach .

08.12.08r. „mali aktorzy” brali udział w I Gminnym Przeglądzie Teatrów Amatorskich, który organizowany był w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w Niedrzwicy Dużej.
Pokazali swoje przedstawienie pt” Odwiedziny Mikołaja” i zajęli I miejsce w swojej kategorii. Otrzymali nagrodę główną w wysokości 400zł.

Agnieszka Rudzka

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Licznik do wakacji
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Nauczyciel
19 grudnia 2007 15:29:27
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych znajdujących sie w naszej GALERII oraz do przeczytania artykułów w zakładce ARTYKUŁY.
Copyright © 2006
Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-20051309948 Unikalnych wizyt Asymetric Green Theme by: Divine JazOOn