Zakładka klas I-III w Niedrzwicy Dużej
Strona Główna · Artykuły · Download · Forum · Linki · Kategorie Newsów Maja 18 2024 04:13:18
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
kalendarz
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Imieniny
Wieści z zespołu "Przyroda i my"

Program Zespołu „Przyroda i my”

prowadzonego w ramach projektu:
„Małymi krokami do wielkich celów”

Opracowały
mgr Anna Drewniak-Janczarek
mgr Iwona Pastuszak

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wstęp i charakterystyka programu

Program Zespołu „Przyroda i my” - kierowany jest do uczniów klas I - III
Szkoły Podstawowej w Niedrzwicy Dużej. Cele i treści zawarte w programie
są zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego...., oraz Szkolnym Programem Wychowawczym i Szkolnym Programem Profilaktycznym .

Przeznaczony jest do realizacji, w czasie 40 godzin zajęć, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – w projekcie „Małymi krokami do wielkich celów”, Najważniejszym zadaniem Zespołu jest ukazanie dzieciom piękna otaczającej przyrody, nauczenie ich obserwowania i słuchania natury.
Uczniowie będą dokonywać obserwacji w terenie, wyjdą na łąkę, nad wodę (stawy, rzekę), do lasu. Zobaczą przyrodę piękną, ale i tą zniszczoną. Swoje obserwacje przeniosą na papier. Staną się wrażliwe, zatroszczą się o zwierzęta i ptaki, połączą z przyrodą emocjonalnie.
Program określa cele ogólne i szczegółowe, a także przewidywane osiągnięcia uczniów w czasie realizacji projektu.
Program zakłada pracę z uczniami mniej i bardziej zdolnymi, dlatego stawia przed nauczycielami konkretne zadania: pobudzanie aktywności ucznia, zachęcanie do intelektualnego, twórczego wysiłku, uwrażliwianie i uspołecznianie.
Uczniowie będą pracować ze specjalnie opracowanymi materiałami, wspierającymi ich na etapie zdobywania nowych wiadomości oraz ułatwiającymi samokontrolę. Będą planować indywidualne i zespołowe działania, porządkować zdobyte wiadomości, porównywać dane, gromadzić eksponaty przyrodnicze, działać na rzecz otaczającego nas środowiska, wykonywać plakaty, makiety, prace użyteczno – porządkowe.

Uwagi o realizacji programu.

Program będzie realizowany od 1 września 2008 r. do końca sierpnia 2009 r. podczas zajęć pozalekcyjnych. Podczas trwania projektu przewidywane są:

- jedna godzina w tygodniu w sali lekcyjnej z wydzielonym kącikiem
przyrodniczym
- kilkugodzinne zajęcia w terenie
- warsztaty terenowe w Janowie Lubelskim, wizyta w zamojskim ZOO,
Roztoczański Park Narodowy
- uczniowie będą też wyznaczani do opieki nad akwarium ( karmienie

1
- rybek), do uaktualniania gazetek ściennych Zespołu i pomocy w redagowaniu strony internetowej oraz szkolnej gazetki „Kleks”- wydawanej w ramach projektu



Cele programu

Okres wczesnoszkolny jest etapem, gdzie rozwój dziecka pozwala na kształtowanie w nim właściwych postaw. Świadomie zamierzona, planowana i systematyczna praca stwarza pozytywną motywację ucznia, przejawiającą się nie tylko zainteresowaniem wieloma obiektami i zjawiskami świata zwierzęcego
jak i roślinnego, ale również przyswajaniem nowych wiadomości i umiejętności, chęcią do ekspresji przeżyć podczas kontaktu z przyrodą lub poznawaniu jej obiektów za pomocą tekstu literackiego, ilustracji oraz dużą gotowością do działalności praktycznej na rzecz otaczającego nas środowiska.

Główne cele jakie stawia niniejszy program to:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- uwrażliwienie na potrzeby środowiska
- kształtowanie postawy proekologicznej
- zdobywanie wiedzy, przyswajanie sobie systemu wartości, przyjęcie postawy
zaangażowania niezbędnej w działalności związanej z ochroną przyrody

Z celów głównych wynikają cele szczegółowe:
- poznawanie znaczenia ochrony środowiska dla życia i zdrowia człowieka
- zapamiętywanie podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach
występujących w najbliższym środowisku
- poznanie rodzajów prac leśnika, rolnika, ogrodnika; znaczenie tych prac
- umiejętność postrzegania zależności między stanem środowiska, a
samopoczuciem
- rozumienie konieczności rozsądnego korzystania z energii elektrycznej
- nastawienie na oszczędne korzystanie z zasobów naturalnych i ich ochrona
- pobudzenie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska
- kształtowanie wrażliwości i szacunku do otaczającej przyrody, jej piękna
- rozumienie pojęć: ekologia, ekosystem, park narodowy, itd.
- kształtowanie uczuć humanitarnych w stosunku do zwierząt
- wdrożenie do działalności na rzecz przyrody poprzez podejmowanie prac
społecznie użytecznych i porządkowych
- umiejętność segregowania i wtórnego wykorzystania niektórych surowców
- uzmysłowienie ekologicznego stylu życia, zwłaszcza w zakresie przestrzegania
zasad ekologicznych w odniesieniu do czystości osobistej i najbliższego
2

otoczenia; rozumienie pojęcia „zdrowa żywność”
- wyrobienie nawyku systematyczności, dokładności i odpowiedzialności za podjęte zadania


Treści programowe

I. Jestem częścią świata

1.Szukam w nim swojego miejsca
a. Nie jestem sam
-segregacja i wykorzystanie odpadów
-zanieczyszczenia pomieszczeń, szkodliwość dymu nikotynowego
-media domowe w aspekcie ekologicznym
-oszczędne wykorzystanie energii elektrycznej
b. Poznaję reguły życia w klasie, szkole i otoczeniu
-opieka nad akwarium
-hodowla i opieka nad roślinami ozdobnymi w klasie
-sadzenie drzewek wokół szkoły
-sprzątanie świata
2.Dbam o swoje zdrowie
-ruch na świeżym powietrzu
-zdrowa żywność, prawidłowy jadłospis ucznia

II. Ja w środowisku naturalnym i sztucznym

1.Ja w środowisku naturalnym
- zanieczyszczenia powietrza, skutki zanieczyszczeń np. kwaśne deszcze
-zanieczyszczenia gleby (wpływ na rozwój roślin)
-uprawa roślin warzywnych, sadowniczych
-zbiorniki wodne, rośliny i zwierzęta, czystość wód
-rola wody w przyrodzie Ekosystemy
-rodzaje, znaczenie i rola lasów
-zwierzęta żyjące w lasach
-warstwowa budowa lasu
-praca leśniczego
-prace w polu, rośliny, zwierzęta
-różnorodność materiałów przyrodniczych i możliwość ich wykorzystania

2. Ja w środowisku sztucznym
-nasza miejscowość
3
-zachowywanie się w ruchu drogowym, w środkach transportu

3.Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt
-gatunki roślin i zwierząt chronionych
-ochrona lasów przed pożarami
-ochrona wód, powietrza, gleby
-parki narodowe

III. Znam sposoby zdobywania nowych wiadomości o tematyce przyrodniczej


Osiągnięcia ucznia

-dba o ład, porządek, czystość wokół domu, szkoły
-zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i gazowych
-potrafi oszczędnie korzystać z energii elektrycznej i gazowej
-rozumie potrzebę recyklingu śmieci, segreguje odpady
-wie jaki jest skład powietrza i jaki wpływ na organizmy mają jego zanieczyszczenia
-potrafi zapobiegać zanieczyszczeniom
-umie pielęgnować rośliny ozdobne, sadzić drzewka
-dba o hodowlę rybek
-wie jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie
-rozumie wpływ hałasu, używek na zdrowie człowieka
-dba o higienę osobistą
-wie jakie jest znaczenie gleby dla organizmów żywych
-zna przyczyny i skutki zanieczyszczenia gleby
-wie jaką rolę pełni woda, zna rodzaje zanieczyszczeń wód i sposoby ochrony
-zna rodzaje zbiorników wodnych, roślinność, zwierzęta
-zna zasady właściwego zachowania się w lesie
-rozpoznaje drzewa, krzewy, zwierzęta, grzyby
-zna warstwową budowę lasu
-wie na czym polega praca leśniczego, ogrodnika, sadownika i rolnika
-wie jak zachować się w lesie, by nie spowodować pożaru
-rozumie potrzebę dbania o zwierzęta, także w okresie zimy
-zna pojęcia: wieś, miasto
-zna niektóre znaki drogowe
-przestrzega zasad poruszania się po drogach
-wie jak zachować się w środkach transportu
-rozumie konieczność ochrony przyrody
-potrafi gromadzić materiały przyrodnicze, informacje o treści przyrodniczej,
ilustracje roślin i zwierząt chronionych (zna niektóre gatunki )
4
-potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
-rozumie pojęcia: park narodowy, pomnik przyrody


Procedury osiągania zamierzonych celów

Metody i techniki
- obserwacja bezpośrednia
- doświadczenia
- eksperymenty
- wycieczki
- praca z książką
- gry i zabawy dydaktyczne
- badania terenowe, działalność praktyczna: (m.in. zakładanie ogródka
szkolnego, gromadzenie okazów przyrodniczych, wykonywanie
plakatów)
- praca z tekstem.

Formy pracy:

- grupowa
- zespołowa
- indywidualna


Dominuje praca w grupach, która daje możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych, ale uczy też wykorzystania zdobytych wiadomości i umiejętności do grupowej współpracy. Uczy też poszanowania zdania innych.


Kryteria oceny osiągnięć uczniów:

- aktywność w czasie zajęć , wycieczek, warsztatów i prac społecznie - użytecznych
- współpraca i współdziałanie członków Zespołu
- odpowiedzialność za pełnione role i podjęte lub przydzielone
zadania
- przygotowywanie i udział w szkolnych imprezach i uroczystościach
szkolnych
- prowadzenie albumu z działalności Zespołu „Przyroda i my”
5
- redagowanie artykułów do gazetki szkolnej oraz na stroną internetową


Ewaluacja

- kontrolowanie na bieżąco stopnia realizacji zaplanowanych zajęć
- obserwacja poziomu zaangażowania uczniów podczas zajęć
- analiza wykonywanych przez uczniów zadań
- analiza wyników anonimowej ankiety uczestników Zespołu dotyczącej ich oceny


Adresatami ewaluacji są członkowie Zespołu „Przyroda i my”.

Dokumentowanie działań:
- sprawozdanie z realizacji projektu i jego poszczególnych zadań
- ankiety
- zdjęcia na stronie internetowej Samorządziku klas I –III
pod adresem: www.sund.vgh.pl
- plakaty
- artykuły z gazetek szkolnych ”Kleks
- publikacje internetowe na stronie www.sund.vgh.pl


Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Licznik do wakacji
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Nauczyciel
19 grudnia 2007 15:29:27
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych znajdujących sie w naszej GALERII oraz do przeczytania artykułów w zakładce ARTYKUŁY.
Copyright © 2006
Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-20051309947 Unikalnych wizyt Asymetric Green Theme by: Divine JazOOn