| |
| „
Program Zespołu „Przyroda i my”
prowadzonego w ramach projektu:
„Małymi krokami do wielkich celów”
Opracowały
mgr Anna Drewniak-Janczarek
mgr Iwona Pastuszak
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wstęp i charakterystyka programu
Program Zespołu „Przyroda i my” - kierowany jest do uczniów klas I - III
Szkoły Podstawowej w Niedrzwicy Dużej. Cele i treści zawarte w programie
są zgodne z Podstawą programową kształcenia ogólnego...., oraz Szkolnym Programem Wychowawczym i Szkolnym Programem Profilaktycznym .
Przeznaczony jest do realizacji, w czasie 40 godzin zajęć, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – w projekcie „Małymi krokami do wielkich celów”, Najważniejszym zadaniem Zespołu jest ukazanie dzieciom piękna otaczającej przyrody, nauczenie ich obserwowania i słuchania natury.
Uczniowie będą dokonywać obserwacji w terenie, wyjdą na łąkę, nad wodę (stawy, rzekę), do lasu. Zobaczą przyrodę piękną, ale i tą zniszczoną. Swoje obserwacje przeniosą na papier. Staną się wrażliwe, zatroszczą się o zwierzęta i ptaki, połączą z przyrodą emocjonalnie.
Program określa cele ogólne i szczegółowe, a także przewidywane osiągnięcia uczniów w czasie realizacji projektu.
Program zakłada pracę z uczniami mniej i bardziej zdolnymi, dlatego stawia przed nauczycielami konkretne zadania: pobudzanie aktywności ucznia, zachęcanie do intelektualnego, twórczego wysiłku, uwrażliwianie i uspołecznianie.
Uczniowie będą pracować ze specjalnie opracowanymi materiałami, wspierającymi ich na etapie zdobywania nowych wiadomości oraz ułatwiającymi samokontrolę. Będą planować indywidualne i zespołowe działania, porządkować zdobyte wiadomości, porównywać dane, gromadzić eksponaty przyrodnicze, działać na rzecz otaczającego nas środowiska, wykonywać plakaty, makiety, prace użyteczno – porządkowe.
Uwagi o realizacji programu.
Program będzie realizowany od 1 września 2008 r. do końca sierpnia 2009 r. podczas zajęć pozalekcyjnych. Podczas trwania projektu przewidywane są:
- jedna godzina w tygodniu w sali lekcyjnej z wydzielonym kącikiem
przyrodniczym
- kilkugodzinne zajęcia w terenie
- warsztaty terenowe w Janowie Lubelskim, wizyta w zamojskim ZOO,
Roztoczański Park Narodowy
- uczniowie będą też wyznaczani do opieki nad akwarium ( karmienie
1
- rybek), do uaktualniania gazetek ściennych Zespołu i pomocy w redagowaniu strony internetowej oraz szkolnej gazetki „Kleks”- wydawanej w ramach projektu
Cele programu
Okres wczesnoszkolny jest etapem, gdzie rozwój dziecka pozwala na kształtowanie w nim właściwych postaw. Świadomie zamierzona, planowana i systematyczna praca stwarza pozytywną motywację ucznia, przejawiającą się nie tylko zainteresowaniem wieloma obiektami i zjawiskami świata zwierzęcego
jak i roślinnego, ale również przyswajaniem nowych wiadomości i umiejętności, chęcią do ekspresji przeżyć podczas kontaktu z przyrodą lub poznawaniu jej obiektów za pomocą tekstu literackiego, ilustracji oraz dużą gotowością do działalności praktycznej na rzecz otaczającego nas środowiska.
Główne cele jakie stawia niniejszy program to:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- uwrażliwienie na potrzeby środowiska
- kształtowanie postawy proekologicznej
- zdobywanie wiedzy, przyswajanie sobie systemu wartości, przyjęcie postawy
zaangażowania niezbędnej w działalności związanej z ochroną przyrody
Z celów głównych wynikają cele szczegółowe:
- poznawanie znaczenia ochrony środowiska dla życia i zdrowia człowieka
- zapamiętywanie podstawowych wiadomości o ekosystemach, obiektach
występujących w najbliższym środowisku
- poznanie rodzajów prac leśnika, rolnika, ogrodnika; znaczenie tych prac
- umiejętność postrzegania zależności między stanem środowiska, a
samopoczuciem
- rozumienie konieczności rozsądnego korzystania z energii elektrycznej
- nastawienie na oszczędne korzystanie z zasobów naturalnych i ich ochrona
- pobudzenie aktywnych postaw wobec ochrony środowiska
- kształtowanie wrażliwości i szacunku do otaczającej przyrody, jej piękna
- rozumienie pojęć: ekologia, ekosystem, park narodowy, itd.
- kształtowanie uczuć humanitarnych w stosunku do zwierząt
- wdrożenie do działalności na rzecz przyrody poprzez podejmowanie prac
społecznie użytecznych i porządkowych
- umiejętność segregowania i wtórnego wykorzystania niektórych surowców
- uzmysłowienie ekologicznego stylu życia, zwłaszcza w zakresie przestrzegania
zasad ekologicznych w odniesieniu do czystości osobistej i najbliższego
2
otoczenia; rozumienie pojęcia „zdrowa żywność”
- wyrobienie nawyku systematyczności, dokładności i odpowiedzialności za podjęte zadania
Treści programowe
I. Jestem częścią świata
1.Szukam w nim swojego miejsca
a. Nie jestem sam
-segregacja i wykorzystanie odpadów
-zanieczyszczenia pomieszczeń, szkodliwość dymu nikotynowego
-media domowe w aspekcie ekologicznym
-oszczędne wykorzystanie energii elektrycznej
b. Poznaję reguły życia w klasie, szkole i otoczeniu
-opieka nad akwarium
-hodowla i opieka nad roślinami ozdobnymi w klasie
-sadzenie drzewek wokół szkoły
-sprzątanie świata
2.Dbam o swoje zdrowie
-ruch na świeżym powietrzu
-zdrowa żywność, prawidłowy jadłospis ucznia
II. Ja w środowisku naturalnym i sztucznym
1.Ja w środowisku naturalnym
- zanieczyszczenia powietrza, skutki zanieczyszczeń np. kwaśne deszcze
-zanieczyszczenia gleby (wpływ na rozwój roślin)
-uprawa roślin warzywnych, sadowniczych
-zbiorniki wodne, rośliny i zwierzęta, czystość wód
-rola wody w przyrodzie Ekosystemy
-rodzaje, znaczenie i rola lasów
-zwierzęta żyjące w lasach
-warstwowa budowa lasu
-praca leśniczego
-prace w polu, rośliny, zwierzęta
-różnorodność materiałów przyrodniczych i możliwość ich wykorzystania
2. Ja w środowisku sztucznym
-nasza miejscowość
3
-zachowywanie się w ruchu drogowym, w środkach transportu
3.Ochrona gatunkowa roślin i zwierząt
-gatunki roślin i zwierząt chronionych
-ochrona lasów przed pożarami
-ochrona wód, powietrza, gleby
-parki narodowe
III. Znam sposoby zdobywania nowych wiadomości o tematyce przyrodniczej
Osiągnięcia ucznia
-dba o ład, porządek, czystość wokół domu, szkoły
-zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych i gazowych
-potrafi oszczędnie korzystać z energii elektrycznej i gazowej
-rozumie potrzebę recyklingu śmieci, segreguje odpady
-wie jaki jest skład powietrza i jaki wpływ na organizmy mają jego zanieczyszczenia
-potrafi zapobiegać zanieczyszczeniom
-umie pielęgnować rośliny ozdobne, sadzić drzewka
-dba o hodowlę rybek
-wie jakie znaczenie dla zdrowia ma właściwe odżywianie
-rozumie wpływ hałasu, używek na zdrowie człowieka
-dba o higienę osobistą
-wie jakie jest znaczenie gleby dla organizmów żywych
-zna przyczyny i skutki zanieczyszczenia gleby
-wie jaką rolę pełni woda, zna rodzaje zanieczyszczeń wód i sposoby ochrony
-zna rodzaje zbiorników wodnych, roślinność, zwierzęta
-zna zasady właściwego zachowania się w lesie
-rozpoznaje drzewa, krzewy, zwierzęta, grzyby
-zna warstwową budowę lasu
-wie na czym polega praca leśniczego, ogrodnika, sadownika i rolnika
-wie jak zachować się w lesie, by nie spowodować pożaru
-rozumie potrzebę dbania o zwierzęta, także w okresie zimy
-zna pojęcia: wieś, miasto
-zna niektóre znaki drogowe
-przestrzega zasad poruszania się po drogach
-wie jak zachować się w środkach transportu
-rozumie konieczność ochrony przyrody
-potrafi gromadzić materiały przyrodnicze, informacje o treści przyrodniczej,
ilustracje roślin i zwierząt chronionych (zna niektóre gatunki )
4
-potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
-rozumie pojęcia: park narodowy, pomnik przyrody
Procedury osiągania zamierzonych celów
Metody i techniki
- obserwacja bezpośrednia
- doświadczenia
- eksperymenty
- wycieczki
- praca z książką
- gry i zabawy dydaktyczne
- badania terenowe, działalność praktyczna: (m.in. zakładanie ogródka
szkolnego, gromadzenie okazów przyrodniczych, wykonywanie
plakatów)
- praca z tekstem.
Formy pracy:
- grupowa
- zespołowa
- indywidualna
Dominuje praca w grupach, która daje możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych, ale uczy też wykorzystania zdobytych wiadomości i umiejętności do grupowej współpracy. Uczy też poszanowania zdania innych.
Kryteria oceny osiągnięć uczniów:
- aktywność w czasie zajęć , wycieczek, warsztatów i prac społecznie - użytecznych
- współpraca i współdziałanie członków Zespołu
- odpowiedzialność za pełnione role i podjęte lub przydzielone
zadania
- przygotowywanie i udział w szkolnych imprezach i uroczystościach
szkolnych
- prowadzenie albumu z działalności Zespołu „Przyroda i my”
5
- redagowanie artykułów do gazetki szkolnej oraz na stroną internetową
Ewaluacja
- kontrolowanie na bieżąco stopnia realizacji zaplanowanych zajęć
- obserwacja poziomu zaangażowania uczniów podczas zajęć
- analiza wykonywanych przez uczniów zadań
- analiza wyników anonimowej ankiety uczestników Zespołu dotyczącej ich oceny
Adresatami ewaluacji są członkowie Zespołu „Przyroda i my”.
Dokumentowanie działań:
- sprawozdanie z realizacji projektu i jego poszczególnych zadań
- ankiety
- zdjęcia na stronie internetowej Samorządziku klas I –III
pod adresem: www.sund.vgh.pl
- plakaty
- artykuły z gazetek szkolnych ”Kleks
- publikacje internetowe na stronie www.sund.vgh.pl
| | |
|