Zakładka klas I-III w Niedrzwicy Dużej
Strona Główna · Artykuły · Download · Forum · Linki · Kategorie Newsów Grudnia 03 2024 13:17:38
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
kalendarz
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Imieniny
KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA - nowoczesna metoda stymulacji rozwoju ruchowego
Anna Drewniak - Janczarek

KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
nowoczesna metoda stymulacji rozwoju ruchowego

Ruch i rytm odgrywają w rozwoju dziecka fundamentalną rolę, którą nie każdy potrafi sobie wyobrazić.
Ruch fizyczny i rozwój intelektu szczególnie związane są ze sobą w dzieciństwie, zatem rozwój dziecka powinien przebiegać w sposób naturalny, oparty na mechanizmach integracji myśli i ruchu. Jest to zależne od zintegrowanej pracy lewej i prawej półkuli mózgowej.
Mechanizm integracji ‘’myśli i ruchu’’ uczeń wykorzystuje w sytuacjach, w których w sposób automatyczny posługuje się swoją wiedzą i umiejętnościami. Jest on niezbędny w czasie utrwalania i wzmacniania wiedzy, którą już mamy.
Mechanizm rozłączenia ’’myśli i ruchu” jest niezbędny w sytuacjach nowego uczenia się,
w momentach stresu, gdy włączają się odruchy przetrwania. Uczeń powinien umieć zatrzymać ruch, by dać przestrzeń myśli, która jest dominująca, jeśli ma nastąpić nowe uczenie się. Obydwa mechanizmy są niezbędne i jednakowo ważne. Gdy uczeń łatwo korzysta z obydwu mechanizmów w sposób zintegrowany, uczy się szybko.
Koordynacja ruchowa jest potrzebna szczególnie w edukacji małych dzieci, przygotowujących się do nauki pisania, czytania, stąd ruch powinien być początkiem każdego procesu edukacyjnego. Nauka w bezruchu szybko staje się nieprzyjemną dla dzieci i samego nauczyciela. W czasie typowych zajęć szkolnych gdy dzieci zmuszane są do wykonywania nudnych zajęć pozbawionych elementów ruchu i zabawy obserwujemy wiercenie, kopanie nogami pod stołem, rozmowy, żarty, które dezorganizują zajęcia. Nauczyciel, starając się utrzymać dyscyplinę, uśmiech zamienia w surowość a życzliwe słowa w chłodny dystans i brak kontaktu z uczniami. Podporządkowanie, strach, blokują rozwój w sferze emocjonalnej i społecznej, a jednocześnie wywołują przedwczesne zmęczenie, które przejawia się natychmiast chęcią wzmożonego ruchu W taki sposób powstają mity o nadpobudliwych, zbyt ruchliwych i nieposłusznych dzieciach, które pewnie byłyby grzeczniejsze, gdyby pozwolono im uczyć się w ruchu, poprzez zabawę.
.Dlatego w szkołach należało by stworzyć jak najwięcej możliwości do doświadczania swobodnego ruchu.
Również rodzice w domach rodzinnych, nie będąc świadomi problemu, wpływają hamująco na ważny aspekt rozwojowy swoich dzieci. Należy zatem upowszechniać wiedzę na temat stymulacji rozwoju poprzez ruch, by w jak największym stopniu dotarła do rodziców i nauczycieli, którym zależy na radosnym i pozytywnym rozwoju dzieci i młodzieży.
Dla efektywnego uczenia się niezbędna jest praca prawej i lewej półkuli mózgu. Wtedy dziecko działa w sposób harmonijny i bezkonfliktowy. Aby taka współpraca była bardzo dobra trzeba odpowiednio ćwiczyć i stymulować mózg.
Właściwą metodą terapeutyczną jest Kinezjologia Edukacyjna, oparta na wykorzystaniu w praktyce naturalnego ruchu fizycznego, który jest niezbędny do organizowania pracy mózgu i ciała w celu uczenia się i twórczego rozwoju człowieka
Twórcą metody jest amerykański pedagog Paul Dennison. W ramach Kinezjologii Edukacyjnej stworzył program Gimnastyki Mózgu, którego podstawą jest swobodny, naturalny ruch, wykorzystany w zestawie prostych ćwiczeń, powodujących prawidłowy rozwój trzech wymiarów mózgu:
- lewą i prawą półkulę ( wymiar lateralności)
- pień mózgu i płaty czołowe (wymiar skupienia)
-układ limbiczny i korę mózgową ( wymiar ześrodkowania)
Lateralność to zdolność koordynowania lewej strony mózgu z prawą, przede wszystkim ze wzrokowym, słuchowym lub kinestetycznym polem środkowym, gdzie obie strony na siebie zachodzą. Umiejętność przekraczania linii środkowej jest podstawą tworzenia prawidłowych nawyków niezbędnych w uczeniu się. Chodzi tu o umiejętność używania obu oczu jednocześnie, o słuchanie obuuszne, o wykonywanie ruchów całym ciałem.
Skupienie jest zdolnością koordynowania tylnych i przednich części mózgu. Dobrze funkcjonujący wymiar pomaga zrozumieć nowe informacje w kontekście już znanych, zdobytych doświadczeń. Dzieci zablokowane w tym wymiarze nie potrafią skoncentrować uwagi lub są nadmiernie skoncentrowane.
Ześrodkowanie to zdolność przekraczania linii środkowej między górną i dolną częścią ciała, warunkująca koordynację myślenia abstrakcyjnego ( kora mózgowa ) i emocji ( układ limbiczny).Prawidłowo funkcjonujący wymiar pozwala na łatwe uczenie się za pomocą wszystkich zmysłów oraz na zapamiętywanie różnego materiału dzięki włączeniu emocji. Brak koordynacji w tym wymiarze powoduje strach, irracjonalne lęki, brak decyzji przy podejmowaniu działań, nie radzenie sobie z emocjami.
Prawidłowa integracja tych trzech wymiarów przynosi korzyści w postaci bezstresowego nabywania nowych umiejętności rozwojowych. Jeśli nie ma integracji, proces uczenia się zostaje zaburzony. Wtedy pomocne są ćwiczenia Gimnastyki Mózgu, które pobudzają przepływ informacji między trzema wymiarami i przywracają naturalną zdolność uczenia się.
Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu zebrane są w zestawy stymulujące odpowiednie funkcje mózgu:
1.Ćwiczenia na przekraczanie linii środkowej - polegają na wykonywaniu łatwych, dwustronnych ruchów poprzez linię środkową ciała. Pomagają one zintegrować widzenie obuoczne, słyszenie obuuszne oraz prawą i lewą stronę ciała i mózgu.
2.Ćwiczenia wydłużające - pomagają rozwinąć i wzmocnić te drogi nerwowe, które umożliwiają uczniom dokonanie połączeń pomiędzy tym, co już wiedzą- w tylnej części mózgu, a zdolnością do wyrażenia i przetworzenia tej informacji z przodu mózgu. Kiedy uczniowie odczuwają stres, uruchamia się mechanizm przetrwania i kurczą się mięśnie. Ćwiczenia wydłużające rozluźniają te mięśnie i ścięgna, które zostały skurczone przez odruch pnia mózgu w nowej, nieznanej sytuacji uczenia się.
3.Ćwiczenia energetyzujące i pogłębiające postawę - pomagają odtworzyć połączenia nerwowe pomiędzy ciałem a mózgiem, dzięki czemu ułatwiają przepływ energii elektromagnetycznej przez ciało. Ćwiczenia te podtrzymują pozytywne zmiany elektryczne i chemiczne, zachodzące w czasie działań umysłowych i fizycznych. Ciało ludzkie jest jednym z bardziej skomplikowanych systemów elektrycznych. Informacje wzrokowe, słuchowe, kinestetyczne są zamieniane na sygnał elektryczny i przekazywane do odpowiednich ośrodków w mózgu za pomocą włókien nerwowych. Czasami systemy są przeciążone, włączają się i blokują normalną komunikację między ciałem i mózgiem. Dzieje się tak w czasie stresu, gdy wzrasta poziom adrenaliny i obniża się potencjał elektryczny błony komórkowej nerwu. Ciało reaguje wtedy trybem przetrwania. Ćwiczenia energetyzujące aktywizują nową korę i obniżają poziom adrenaliny. Podwyższa się potencjał elektryczny błony komórkowej, warunkujący koordynację myślenia i działania.
Bardzo ważne podczas wykonywania Gimnastyki Mózgu jest prawidłowe oddychanie i picie wody mineralnej niegazowanej. Trzeba nauczyć dzieci oddychania angażujacego przeponę ,rytmicznego, wydłużonego w fazie wdechu i wydechu. Ma to duże znaczenie dla odpowiedniego przygotowania organizmu do stymulacji poszczególnymi ćwiczeniami.
Równie istotne jest picie wody- dotlenia w szybki sposób cały system: ciało i mózg. Ćwiczenia są wtedy bardziej skuteczne i pomagają w łatwiejszej nauce każdemu dziecku.

ROZWÓJ RUCHOWY DZIECKA

Rozwój ruchowy w okresie dzieciństwa to bardzo ciekawe i dotąd jeszcze mało zbadane zjawisko. Ruch jest dla dziecka naturalnym, wrodzonym stanem. Człowiek ma około 650 mięśni zapewniających mu aktywność życiową i mózgową. Ruch jest źródłem radosnego uczenia się i pomaga nam zrozumieć nowe doświadczenia.
Dziecko jest aktywne i ruchliwe, bo w ten sposób chce poznawać świat. Jednak dorośli skutecznie hamują naturalny rozwój ruchowy, oczekując od dziecka spokojnego zachowania i uczenia się w bezruchu. Może właśnie dlatego nauka w szkole jest dla większości dzieci męczarnią a trudności szkolne, dysleksja, rosną z roku na rok.
Rozwój ruchowy ma własną strukturę, swój niewerbalny język i programy realizacji następujących po sobie schematów motorycznych. Rozwój emocjonalny i poznawczy niemowlęcia zależy od jego rozwoju ruchowego. Im częściej dziecko będzie się ruszać zgodnie z naturą tym szybciej nastąpi rozwój pojęciowy, kształtowanie narządów zmysłów i rozwój mowy.
W sytuacji zaburzenia rozwoju ruchowego mogą powstać różne wyzwania rozwojowe. Jeśli dziecko nie potrafi kontrolować swoich ruchów, może mieć problem z kontrolowaniem emocji w ramach norm społecznych. Takie dzieci mają dużo ruchów nagłych, nieskoordynowanych, agresywnych. Nie mogą zapanować nad swoim ruchem co wywołuje wiele problemów: agresywne zachowanie, brak motywacji, nienadążanie za innymi, dysleksję, opóźnienia mowy.
Czasem nawet niewielka wiedza i korygowanie sfery ruchowej może przynieść zmiany w zachowaniu dziecka, sprawić, że będzie mu łatwiej funkcjonować w relacjach społecznych.
Świadomy i kontrolowany ruch rozwija się proporcjonalnie do rozwoju ciała tj. od centrum ciała do kończyn, od głowy do kości ogonowej, od rąk do nóg.
Źródłem ruchu są odruchy dynamiczne i posturalne. Bardzo ważna jest ich integracja z układem ruchowym całego ciała, gdyż każdy schemat ruchowy bazuje na pierwotnych, bezwarunkowych odruchach.
Rozwój ruchowy dziecka rozpoczynającego naukę w szkole stanowi o jego gotowości fizycznej i neurofizjologicznej. Ten rodzaj gotowości szkolnej najbardziej wpływa na jego dojrzałość intelektualną i motywacyjno- emocjonalną.
Uczenie się jest procesem, który sprawia trudność wielu dzieciom. Nie jest ono zależne wyłącznie od procesów myślenia. Kształtując wiele umiejętności: mówienie, pisanie, taniec, potrzebna jest aktywność wielu mięśni ciała. Dlatego dziecko rozpoczynające naukę w szkole musi uzyskać:
- niezbędny poziom rozwoju neurofizjologicznego mózgu, zapewniający prawidłowe myślenie obrazowe i abstrakcyjne, tworzenie wyobraźni, zintegrowane używanie półkul mózgowych
- dojrzałość układu nerwowego, zrównoważenie procesów pobudzania i hamowania
- gotowość narządów zmysłów ( wzroku, słuchu, dotyku, równowagi, węchu, czucia ) do wykonywania świadomych procesów
- dojrzałość fizyczną ciała, zapewniającą dobrą koordynację ruchów
- integrację sensomotoryczną
- gotowość motoryczną, zapewniającą rozwój motoryki precyzyjnej rąk i oczu, niezbędnej między innymi do pisania i czytania
Rozwój ruchowy jest ważnym wyznacznikiem dojrzałości szkolnej dziecka. Ma swoje strukturalne jednostki składowe, etapy, poziomy, mechanizmy i cechy. Wyróżnia się 6 głównych etapów rozwoju ruchowego niemowlęcia:

1. Rozwój koordynacji ruchu całego ciała w ramach relacji „ środek – peryferie ciała”

głowa lewa ręka
prawa noga środek ciała prawa ręka
lewa noga obszar krzyżowy

W wieku około 6 roku życia dziecko powinno w pełni opanować tę strategię oraz wszystkie następne i wykazywać koordynację w wyżej wspomnianym schemacie ruchów.

2.Rozwój połączeń „głowa- kręgosłup” jest ważny dla wykształcenia schematu obrotów w prawo i w lewo oraz skoordynowanych ruchów ciała w przestrzeni. To połączenie na poziomie procesów poznawczych wpływa na koncentrację, uwagę, zapamiętywanie i aktywne myślenie.

3. Kształtowanie schematu ruchów homologicznych, tzn. ruchów lustrzano- symetrycznych i koordynacji jest niezbędne do zintegrowanych ruchów obydwu rąk ( np. gra w piłkę, trzymanie przedmiotów ) i nóg (np. zginanie, podskoki).

4. Formowanie się schematu ruchów i koordynacji homolateralnych (jednostronnych) jest niezbędne do pisania, rysowania, trzymania i manipulowania przedmiotami, co pozwala drugiej kończynie wykonywać w tym czasie inne czynności.

5. Rozwój naprzemienno - lateralnych schematów ruchu jest niezbędny do naprzemiennej pracy kończyn ( skoordynowany chód i bieg ) oraz narządów wzroku i słuchu. Bardzo ważne jest, by do osiągnięcia wieku szkolnego dziecko opanowało podstawy koordynacji zarówno jednostronnej typu „prawe oko- prawa ręka”, „lewe oko- lewa ręka”, jak i naprzemiennej typu „prawa ręka- lewe oko”, „lewa ręka – prawe oko”

6. Rozwój ruchów zróżnicowanych ( dyferencjonowanych ) kontrolowanych i celowych stanowi bazę dla ruchów zautomatyzowanych i precyzyjnych.

Podczas kolejnych etapów rozwoju ruchowego dziecko przechodzi od stabilnego leżenia na plecach i na brzuchu, do obrotów, pełzania, czworakowania homologicznego (jednostronnego ) , czworakowania naprzemiennego, siedzenia, „ stania” na kolanach, stania i chodzenia. Każdy z tych etapów w okresie nauki szkolnej będzie bezpośrednio lub pośrednio wpływał na proces uczenia się. Dlatego ważne jest, aby dziecko prawidłowo osiągnęło i przeszło każdy etap rozwoju w odpowiednim wieku. Nierozwinięcie się u dziecka nawyków i zdolności ruchowych, pozostawanie przez długi okres czasu na jednym z etapów rozwoju, lub przeskoczenie go, rzutuje na rozwój integracji sensorycznej i umiejętności poznawczych, może spowodować w późniejszym czasie trudności w pisaniu, czytaniu, zapamiętywaniu.
Dziecko nie może poradzić sobie z nauką w szkole, powstaje ogromny stres, maleje motywacja i chęć do nauki. Entuzjazm i radość z pójścia do szkoły przekształca się w strach i rozczarowanie.
Dlatego bardzo ważna jest analiza neurofizjologiczna gotowości do nauki szkolnej aby określić prawidłowe działanie aby wesprzeć rozwój dziecka, korygować zaburzenia i pomóc dziecku odzyskać radość i twórcze nastawienie do nauki.

GRAWITACJA A SKUTECZNE UCZENIE SIĘ
Warsztaty - ćwiczenia i zabawy na równoważni- prowadzenie Bewerly Hunter

Kurs uczenia się i grawitacji został stworzony w wyniku zainteresowania autorki wpływem równoważni na aktywizację i stymulację układu przedsionkowego ćwiczeniami gimnastyki mózgu.
Uczestnictwo w dwudniowych zajęciach pozwoliło mi bardziej zrozumieć w jakim stopniu nasze życie jest zrównoważone. Zachęciło do stosowania w mojej pracy z dziećmi jeszcze więcej ruchu i zabawy. Bewerly pokazała uczestnikom w jaki sposób możemy pracować z ćwiczeniami gimnastyki mózgu i ćwiczeniami na równoważni, aby podwyższyć nasze możliwości spostrzegania, równowagi i lepiej kierować naszym życiem.
Równoważnia wprowadza dodatkową stymulację układu proprioceptywnego i układu przedsionkowego.
Układ przedsionkowy kontroluje zmysł ruchu i równowagi. Jest najwcześniejszym układem sensorycznym, który rozwija się maksymalnie i mielinizuje się w wieku pięciu miesięcy od poczęcia. Takie wczesne prenatalne dojrzewanie układu przygotowuje całe ciało do zorganizowania grawitacji po narodzinach, pomaga dziecku w orientacji w przestrzeni oraz w eksplorowaniu ruchów głowy, kończyn oraz ruchu oczu.
Układ przedsionkowy pomaga w ustaleniu związków pomiędzy wewnętrznym światem naszego ciała a otoczeniem i odwrotnie. Nasze sześć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk i propriocepcja wysyłają przez niego informacje do mózgu. Jeśli funkcjonuje on nieprawidłowo integracja sensorycznych bodźców dochodzących do mózgu może być naruszona. Układ przedsionkowy jest podstawą naszego doświadczenia dla całego układu mózg – ciało.
Organy wchodzące w jego skład zachowują się podobnie jak poziomica i cały czas zabezpieczają nas informacjami równowagi, ruchu i grawitacji ciała. To od nich zbieramy informacje o pozycji głowy względem ziemi. Są one najbardziej wrażliwymi ze wszystkich narządów zmysłów. Leżą przy kości wyrostka sutkowatego ( za płatem ucha ) i są częścią ucha wewnętrznego. Informacje przyjmowane przez te narządy przechodzą do mózgu. Ten monitoruje i przystosowuje się do różnych naszych mięśni. Mówi im kiedy mają się napiąć , a kiedy rozluźnić. Mówi mięśniom oczu jak mają się poruszać, dzięki czemu patrzymy we właściwym kierunku.
To połączenie pomiędzy systemem przedsionkowym, mózgiem, oczami i podstawowymi mięśniami jest bardzo istotne dla procesu uczenia się. Wrażenie grawitacji i ruch ciała tworzą podstawowe źródło dla wszystkich naszych doświadczeń czuciowych i znajduje to odzwierciedlenie w ścieżkach neurologicznych.
Integracja sensoryczna pozwala nam na połączenie razem wszystkich oddzielnych części informacji, którą spostrzegamy. Zapach pomarańczy , kolor, chropowate odczucie skórki, dźwięk, który słyszymy przy obieraniu pomarańczy, jej smak. To wszystko w mózgu automatycznie łączy się w doświadczenie pojedynczej pomarańczy.

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Licznik do wakacji
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Nauczyciel
19 grudnia 2007 15:29:27
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych znajdujących sie w naszej GALERII oraz do przeczytania artykułów w zakładce ARTYKUŁY.
Copyright © 2006
Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-20051363001 Unikalnych wizyt Asymetric Green Theme by: Divine JazOOn