| |
| Koło Małego Ekologa.
Szkoła Podstawowa im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej - Klasy I - III.
Logo naszego Koła:” Człowiek nie jest panem przyrody ale jej
częścią.”
Hasła Małego Ekologa:
” Żyj ekologicznie , bo zginiesz tragicznie. „
„ Nie zaśmiecaj środowiska , dbaj o Ziemię , będzie czysta.”
„ Czy wygramy ,czy przegramy i tak śmieci pozbieramy.”
„ Hej! Hej!, hej!- Ekologia jest OK!”
„Wygramy, wygramy – bo Ziemię oczyszczamy.”
„ Czy Wy wiecie?- klasy pierwsze, drugie ,trzecie”.
Ziemia czysta –Wy zdrowo żyjecie”
„Hej słyszycie Wy – czyste powietrze – zdrowi My”
W związku z dużym zainteresowaniem uczniów Sekcją Ekologiczną działającą w ramach Samorządziku Uczniowskiego klas I- III ,
utworzyliśmy Koło Małego Ekologa skupiające uczniów z kl. I –III.
Koło Małego Ekologa zamierza podjąć aktywne działania na rzecz naszego najbliższego środowiska.
Najważniejszym zadaniem naszego Koła – jest ukazanie dzieciom piękna przyrody, nauczenie ich obserwowania i słuchania natury. Uczniowie będą dokonywać obserwacji w terenie, wyjdą na łąkę, nad wodę – stawy i rzekę, do lasu. Zabiorą ze sobą lupy, sitka , atlasy roślin , grzybów, zwierząt ,itp. Będą obserwować przyrodę bardzo piękną ale i tą zniszczoną. Swoje wnikliwe obserwacje przeniosą na papier. Dzięki obserwacjom dzieci staną się wrażliwsze, zatroszczą się o ptaki i zwierzęta oraz połączą się z nią emocjonalnie.
Cele i planowane rezultaty naszego projektu.
Głównym celem Koła Małego Ekologa jest przekazanie uczniom ekologicznych wartości, umiejętności mądrego korzystania z zasobów natury, a także przekonanie uczniów o konieczności segregacji odpadów, kształtowanie nawyku zbierania surowców wtórnych oraz ich właściwego wykorzystania. Na spotkaniach uczniowie czynnie poznają sposoby aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz ochrony środowiska .
Chcemy już od najmłodszych lat tj .w klasach I –III :
- rozbudzać i rozwijać zainteresowania przyrodnicze (różnorodnością flory i fauny) oraz aktywność społeczną,
- kształtować wrażliwość na piękno otaczającej nas przyrody,
- wyrabiać nawyk systematyczności , dokładności , odpowiedzialności za podjęte zadania,
- rozbudzać wrażliwość na problemy środowiska,
- zdobywać nowe wiadomości poprzez umiejętną obserwację,
- poszerzać wiadomości dotyczące Ekologii,
- poznać zmiany spowodowane działalnością człowieka,
- kształtować uczucia humanitarne w stosunku do zwierząt,
- wdrażać do działalności na rzecz przyrody poprzez podejmowanie prac społeczno- użytecznych i porządkowych np. włączanie się w akcję Sprzątania świata ,
- dbać o ład i estetykę szkoły i najbliższego otoczenia poprzez sadzenie drzew, krzewów i roślin ozdobnych ,
- poszerzać swoją wiedzę o obiektach i zjawiskach występujących w najbliższym otoczeniu.
Procedury osiągania zamierzonych celów - metody
pracy Koła Małego Ekologa:
W pracy Koła Małego Ekologa dominują metody aktywnej działalności uczniów tj. obserwacja bezpośrednia, doświadczenia, eksperymenty, badania terenowe , działalność uczniów na rzecz środowiska.
Duży nacisk kładziemy na pracę w grupach, która daje możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych, ale też uczy współpracy i poszanowania zdania innych uczestników. Uczniowie będą pracować ze specjalnie opracowanymi materiałami ,wspierającymi ich na etapie zdobywania nowych wiadomości oraz ułatwiającymi samokontrolę. Będą planować indywidualne i zespołowe działania, porządkować zdobyte wiadomości, porównywać dane, gromadzić eksponaty przyrodnicze.
Ewaluacja (planowane rezultaty jakie wywoła nasza działalność ).
Ocena efektywności projektu zostanie przeprowadzona na podstawie obserwacji stopnia zaangażowania uczniów w realizację projektu oraz
wyników Szkolnego Konkursu Ekologicznego.
Zamierzone osiągnięcia uczniów są związane z przedstawionymi szczegółowo celami. Zakładamy, że uczeń po realizacji programu projektu:
- oceni stopień i jakość zagospodarowania odpadów w naszej okolicy,
- dostrzeże związki przyczynowo - skutkowe w przyrodzie oraz w procesach jej degradacji ,
- będzie się czuł odpowiedzialny za stan środowiska i wykazywał
troskę o jego czystość,
- wymieni skutki niekontrolowanego rozwoju i postępu cywilizacji,
- wykaże zaangażowanie na rzecz ochrony przyrody,
- dostrzeże piękno otaczającej nas przyrody,
- potrafi dokonać wnikliwej obserwacji przyrody,
- potrafi słuchać odgłosów przyrody,
- jest wrażliwy, troszczy się o przyrodę,
- będzie potrafił mądrze korzystać z zasobów natury.
- zadba o rośliny w klasie i w otoczeniu szkoły.
Harmonogram realizacji projektu.
Maj - Sadzenie roślin ozdobnych w otoczeniu naszej szkoły.
Czerwiec - Wycieczka nad rzekę i stawy – „Płynie, wije się rzeka,...
( rośliny i zwierzęta łąkowe i wodne).
- Plakat ekologiczny ”Woda – bezpieczeństwo – ja”.
Jak bezpiecznie i pożytecznie spędzać czas w zgodzie
z przyrodą.
Lipiec – sierpień - Hasło na wakacje:” Hodowla roślin z pestek
owoców egzotycznych .
„Przyroda najbliższej okolicy w obiektywie .
Wrzesień - Wycieczka do Ogrodu Botanicznego i Muzeum Wsi
Lubelskiej.
- Zakładamy „ Mój pierwszy zielnik”.
- Włączamy się w akcję „Sprzątanie Świata”.
Październik - Wykonujemy ekologiczne korale.
- „W pogoni za borowikiem” – wycieczka do lasu,
spotkanie z leśniczym, ognisko – bezpieczeństwo w
lesie.
- „Moje drzewo w czterech porach roku”- dowolna
technika wykonania z materiałów przyrodniczych.
Listopad – „Szukaj zysku w odzysku” - zbieramy surowce wtórne
(makulaturę, puszki).
- Zakładamy akwarium.
- Najlepszy przyrodnik w klasach I – III.
Grudzień - Pomoc zwierzętom w przetrwaniu zimy. Zakup
karmników.
- Świąteczna choinka z żywnością dla ptaków.
Styczeń - Jak wykorzystać wodę w naszym domu i jak ją
oszczędzać?
Doświadczenia z filtrowaniem wody.
Plakat – „ Moje postanowienia wobec wody!”- woda
źródłem życia .
Luty - Zasady zdrowego odżywiania. Prezentacja estetycznego
podawania posiłków . Wykonywanie zdrowych posiłków
- ( surówki, sałatki, twarożek)- potrawy ekologiczne.
Konkursy:
Maj – „Znane mi zwierzęta i ptaki żyjące w naszych lasach.”-
W dowolnie wybranej przez siebie formie – ( plakat, praca
plastyczna wykonana dowolną techniką , album , strona internetowa, itp.)
Czerwiec - „Woda – bezpieczeństwo – ja”
„Przyroda najbliższej okolicy w obiektywie.”
Lipiec -sierpień- „Przyroda najbliższej okolicy w obiektywie.
Wrzesień – „Oblicza jesieni”.
Listopad - Najlepszy przyrodnik w klasach I –III.
Październik „Moje drzewo w czterech porach roku.
Założenia i realizacja:
Iwona Pastuszak i Anna Drewniak – Janczarek Klasy I – III.
| | |
|