|
| | | Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
| | |
|
| | | Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online
Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
| | |
|
| | | trwa inicjalizacja, prosze czekac... | | |
|
| | |
| | |
|
| | |
1 Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
2. Podstawy prawne:
1. Akt założycielski – Uchwała nr XXXVI/212/17 Rady Gminy Niedrzwica Duża z dnia
24 października 2017r .
2. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483).
3. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20
listopada 1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526).
4. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2016
r. poz. 1943).
5. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949).
6. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r.
poz. 60, 949)
7. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2016
poz. 1379).
8. Akty wykonawcze MEN wydane na podstawie ustaw: Prawo oświatowe, Przepisy
wprowadzające, Karta Nauczyciela.
9. Ustawa z dnia 14 marca 2014 r.. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. z
2014 r.., po. 498).
10. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 poz. 239).
11. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r.. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity: Dz.
U. z 2016 poz. 922).
12. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: 2016 poz.
1870).
13. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(tekst jednolity: Dz.U. 2016 poz. 575).
14. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jednolity: Dz.
U. z 2017 r. poz. 682.).
15. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst
jednolity: Dz. U. z 2016 r.poz. 23, 868, 996, 1579, 2138, z 2017 r. poz. 935.).
16. Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jednolity: Dz.
U. z 2016 poz. 902).
Strona 2 z 144
Strona 3 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
3
Spis treści
Podstawy prawne: ............................................................................................................................... 2
Spis treści................................................................................................................................................................ 3
DZIAŁ I Przepisy ogólne.................................................................................................................................... 6
Rozdział 1 Informacje ogólne o szkole ........................................................................................................... 6
Rozdział 2 Cele i zadania szkoły.................................................................................................................... 8
DZIAŁ II Sposoby realizacji zadań szkoły ....................................................................................................... 11
Rozdział 1 Informacje wstępne ..................................................................................................................... 11
Rozdział 2 Programy nauczania, wymagania i zasady dopuszczania do użytku w szkole............................ 11
Rozdział 3 Podręczniki i materiały edukacyjne, zasady dopuszczania do użytku w szkole ......................... 14
Rozdział 4 Zasady korzystania z podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych
zakupionych z dotacji celowej ...................................................................................................................... 15
Rozdział 5 Program wychowania i profilaktyki............................................................................................ 18
DZIAŁ III Organizacja, formy i sposoby świadczenia pomocy ....................................................................... 23
psychologiczno-pedagogicznej ......................................................................................................................... 23
Rozdział 1 Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole......................................... 23
Rozdział 2 Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole .......................................................... 26
Rozdział 3 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniowi zdolnemu ....................................................... 30
Rozdział 4 Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom.................................................. 32
Rozdział 5 Zadania i obowiązki nauczycieli i specjalistów w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej................................................................................................................................................ 36
Rozdział 6 Obowiązki wychowawcy klasy w zakresie wspierania uczniów ............................................... 38
Rozdział 7 Zadania i obowiązki pedagoga szkolnego................................................................................... 41
Rozdział 8 Zadania i obowiązki logopedy .................................................................................................... 42
Rozdział 9 Organizacja nauczania, wychowania i opieki uczniom niepełnosprawnym, niedostosowanym
społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym............................................................................. 42
Rozdział 10 Nauczanie indywidualne .......................................................................................................... 47
Rozdział 11 Indywidualny tok nauki, indywidualny program nauki ............................................................ 49
Rozdział 12 Działania szkoły w zakresie wspierania dziecka na I – szym etapie edukacyjnym................... 52
Rozdział 13 Szczególne obowiązki nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ................................................. 54
DZIAŁ IV Organy szkoły oraz ich kompetencje .............................................................................................. 55
Rozdział 2 Dyrektor szkoły........................................................................................................................... 55
Rozdział 3 Rada Pedagogiczna ..................................................................................................................... 58
Rozdział 4 Rada Rodziców ........................................................................................................................... 61
Rozdział 5 Samorząd Uczniowski................................................................................................................. 63
Rozdział 6 Zasady współpracy organów szkoły ........................................................................................... 64
Rozdział 7 Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły .................................................................... 65
DZIAŁ V Organizacja nauczania..................................................................................................................... 66
Rozdział 1 Działalność dydaktyczno-wychowawcza.................................................................................... 66
Rozdział 2 Dokumentowanie przebiegu nauczania, wychowania i opieki.................................................... 67
DZIAŁ VI Nauczyciele i inni pracownicy szkoły............................................................................................. 68
Rozdział 1 Informacje ogólne ....................................................................................................................... 68
Strona 3 z 144
Strona 4 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
4
Rozdział 2 Zadania nauczycieli..................................................................................................................... 69
Rozdział 3 Prawa nauczyciela.................................................................................................................... 72
Rozdział 4 Zadania wychowawców klas...................................................................................................... 73
Rozdział 5 Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom ..................................... 75
Rozdział 6 Obowiązki nauczyciela bibliotekarza.......................................................................................... 76
Rozdział 7 Obowiązki pedagoga szkolnego.................................................................................................. 77
Rozdział 8 Obowiązki logopedy ................................................................................................................... 78
Rozdział 9 Pracownicy administracyjno – obsługowi................................................................................... 79
Rozdział 10 Wicedyrektor............................................................................................................................. 79
Dział VII Wewnątrzszkolne zasady oceniania .................................................................................................. 81
Rozdział 1 Informacje ogólne ...................................................................................................................... 81
Rozdział 2 Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów ............................................................... 83
Rozdział 3 Rodzaje ocen szkolnych.............................................................................................................. 84
Rozdział 4 Jawność ocen .............................................................................................................................. 84
Rozdział 5 Uzasadnianie ocen....................................................................................................................... 84
Rozdział 6 Skala ocen z zajęć edukacyjnych ................................................................................................ 85
Rozdział 7 Szczegółowe wymagania edukacyjne ......................................................................................... 87
Rozdział 8 Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów ............................................................ 88
Rozdział 9 System oceniania na I etapie edukacyjnym................................................................................. 90
Rozdział 10 Zasady odwoływania się od oceny rocznej ............................................................................... 92
Rozdział 11 Zasady oceniania zachowania ................................................................................................... 94
Rozdział 12 Zasady odwoływania się od oceny z zachowania ..................................................................... 95
Rozdział 13 Kryteria ocen z zachowania ...................................................................................................... 96
Rozdział 14 Klasyfikacja śródroczna i roczna ............................................................................................ 100
§66.1. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy............................................................................................... 100
Rozdział 15 Egzamin klasyfikacyjny.......................................................................................................... 102
Rozdział 16 Egzamin poprawkowy............................................................................................................. 104
Rozdział 17 Sposoby gromadzenia informacji............................................................................................ 105
Rozdział 18 Ewaluacja wewnątrzszkolnych zasad oceniania ..................................................................... 106
Rozdział 19 Ocenianie zewnętrzne ............................................................................................................. 106
Rozdział 20 Wyniki egzaminu .................................................................................................................... 107
DZIAŁ VIII Promowanie i ukończenie szkoły ............................................................................................... 108
Rozdział 1 Informacje ogólne ..................................................................................................................... 108
Rozdział 2 Świadectwa szkolne i inne druki szkolne.................................................................................. 109
DZIAŁ IX Warunki bezpiecznego pobytu uczniów w szkole......................................................................... 110
Rozdział 1 Informacje ogólne ..................................................................................................................... 110
Rozdział 2 Procedury postępowania w przypadku zagrożenia.................................................................... 111
Rozdział 3 Podstawowe zasady przestrzegania bezpieczeństwo uczniów .................................................. 113
Rozdział 4 Podstawowe zasady bezpieczeństwa na wycieczkach .............................................................. 114
Dział X Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego ................................................. 115
Rozdział 1 Założenia programowe.............................................................................................................. 115
Rozdział 2 Sposoby realizacji działań doradczych ..................................................................................... 117
Rozdział 3 Osoby odpowiedzialne i zakres ich odpowiedzialności ............................................................ 119
Strona 4 z 144
Strona 5 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
5
Rozdział 4 Przewidywane rezultaty ........................................................................................................... 121
Dział XI Prawa i obowiązki członków społeczności szkolnej ........................................................................ 122
Rozdział 1 Prawa i obowiązki uczniów ...................................................................................................... 122
Rozdział 2 Nagrody i kary wobec uczniów................................................................................................. 126
Dział XII Wolontariat ..................................................................................................................................... 128
Rozdział 1 Sposób organizacji i realizacji zadań w zakresie wolontariatu ................................................. 128
Rozdział 2 Współpraca z rodzicami.......................................................................................................... 131
Dział XIII Organizacja szkoły......................................................................................................................... 132
Rozdział 1 Baza szkoły .............................................................................................................................. 132
Rozdział 2 Organizacja nauczania w szkole .............................................................................................. 132
Rozdział 3 Działalność innowacyjna ......................................................................................................... 135
Rozdział 4 Praktyki studenckie ................................................................................................................... 135
Rozdział 5 Organizacja biblioteki szkolnej i zadania biblioteki szkolnej ................................................... 135
Rozdział 6 Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, ................................................................. 136
nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami .......................................... 136
Rozdział 7 Zasady korzystania z biblioteki szkolnej .................................................................................. 136
Rozdział 8 Organizacja świetlicy................................................................................................................ 136
Rozdział 9 Stołówka szkolna ...................................................................................................................... 137
Rozdział 10 Zespoły nauczycielskie i zasady ich pracy.............................................................................. 137
Rozdział 11 Formy opieki i pomocy uczniom ............................................................................................ 139
DZIAŁ XIV Ceremoniał szkolny.................................................................................................................... 140
Rozdział 1 Symbole szkolne ....................................................................................................................... 140
Rozdział 2 Ślubowanie klasy pierwszej szkoły podstawowej.................................................................... 142
Rozdział 3 Pożegnanie absolwentów .......................................................................................................... 142
Rozdział 4 Postanowienia końcowe ............................................................................................................ 143
DZIAŁ XV Przepisy przejściowe ................................................................................................................... 144
Strona 5 z 144
Strona 6 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
6
DZIAŁ I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Informacje ogólne o szkole
§1.1. Szkoła Podstawowa im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty
w Niedrzwicy Dużej zwana dalej szkołą jest placówką publiczną i:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie ramowych planów nauczania;
2) przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
4) realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia
ogólnego i podstawę wychowania przedszkolnego;
5) realizuje ustalone przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania zasady oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów
i sprawdzianów.
2. Siedzibą szkoły jest budynek nr 21 a przy ulicy Lubelskiej.
3. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Niedrzwica Duża.
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty w Lublinie.
5. Ilekroć w statucie mowa jest o szkole należy przez to rozumieć 8-letnią Szkołę
Podstawową im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej,
w której prowadzone są oddziały gimnazjalne Gimnazjum Nr 1 im. Marszałka Józefa
Piłsudskiego w Niedrzwicy Dużej.
6. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu – Szkoła Podstawowa im. Bohaterów
7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej. Na pieczęciach i stemplach
używana jest nazwa: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku
Piechoty w Niedrzwicy Dużej.
7. Szkoła używa pieczęci urzędowych o treściach:
1) pieczęć urzędowa Szkoła Podstawowa w Niedrzwicy Dużej;
2) stempel prostokątny: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku
Piechoty ul. Lubelska 21a, 24-220 Niedrzwica Duża Tel./fax 0815175024 NIP 713-24-
92-191, REGON 000269080.
Strona 6 z 144
Strona 7 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
7
8. Dla dokumentów oddziałów gimnazjalnych szkoła używa pieczęci obowiązujących dla
gimnazjum:
1) pieczęć urzędowa: Gimnazjum Nr 1 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Niedrzwicy
Dużej;
2) stemple prostokątne: Gimnazjum Nr 1 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
w Niedrzwicy Dużej, ul. Lubelska 21a, 24-220 Niedrzwica Duża Regon 431031001,
NIP 713-24-92-050.
9. Szkoła jest jednostką budżetową.
10. Obwód szkoły obejmuje: Niedrzwica Duża, Warszawiaki, Borkowizna, Tomaszówka od
nr 1 do nr 47 i od nr 95 do końca.
11. Szkoła prowadzi nauczanie w oddziałach szkolnych I - VIII w zakresie szkoły
podstawowej i w okresie przejściowym od 1 września 2017 roku do 31 sierpnia 2019
roku w oddziałach II i III gimnazjum (w roku szkolnym 2017/2018
w oddziałach II i III klasy gimnazjum, w roku szkolnym 2018/2019 w oddziałach III
klasy gimnazjum). Statut dotychczasowego gimnazjum reguluje w okresie przejściowym
pracę oddziałów gimnazjalnych włączonych do szkoły podstawowej.
12. Szkoła może prowadzić działalność eksperymentalną dotyczącą kształcenia, wychowania
i opieki, stosownie do potrzeb psychofizycznych uczniów oraz możliwości bazowych,
kadrowych i finansowych szkoły, na zasadach i warunkach określonych odrębnymi
przepisami prawa.
13. W szkole zorganizowane są oddziały ogólnodostępne.
14. Cykl kształcenia trwa 8 lat.
15. Nauka w szkole odbywa się na dwie zmiany.
16. Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmuje się:
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły na podstawie zgłoszenia rodziców;
2) na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) – dzieci zamieszkałe poza obwodem
szkoły w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami.
17. W przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły jest większa
niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, kandydatów przyjmuje się na
podstawie kryteriów określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017. poz. 59) oraz przez Wójta Gminy Niedrzwica Duża.
Strona 7 z 144
Strona 8 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
8
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
§2. 1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo Oświatowe oraz
w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawartych w programie
wychowawczo – profilaktycznym szkoły.
2. Szkoła koncentruje się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej.
2. Szkoła zapewnia wszechstronny rozwój uczniów, uwzględnia ich indywidualne
zainteresowania i predyspozycje.
2. Celem szkoły podstawowej jest wszechstronny rozwój ucznia oraz umożliwienie mu
zdobycia umiejętności:
1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej
odpowiedzialności;
2) skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu
widzenia i uwzględniania poglądów godności i dóbr osobistych innych ludzi;
3) poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych
wystąpień;
4) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich,
podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie
zachowania obowiązujących norm;
5) rozwiązywania problemów w sposób twórczy;
6) poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
7) odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń
i nawyków;
8) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań;
9) przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów
i problemów społecznych.
2. Do zadań szkoły należy:
1) zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole
oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;
2) zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących
potrzeb;
Strona 8 z 144
Strona 9 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
9
3) kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy,
emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz
wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
4) realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia
ogólnego dla przedmiotów, objętych ramowym planem nauczania;
5) rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia
i nauczania;
6) kształcenie umiejętności nauki poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania
i czytania ze zrozumieniem;
7) poznawanie wymaganych pojęć i zdobycie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym
co najmniej kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia;
8) kształcenie funkcji rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych
treści;
9) rozwoju zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności;
10) rozwoju zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
11) przekazu wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego
rozumienia świata, ludzi i siebie;
12) poznania zasad rozwoju osobowego i życia społecznego;
13) poznania dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury
europejskiej;
14) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom
i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
15) organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom
i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
16) organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
17) wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły;
18) wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
Strona 9 z 144
Strona 10 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
10
19) zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej uczniom
pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
20) sprawowanie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie
realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym
czasie;
21) skuteczne nauczanie języków obcych poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu
przygotowania uczniów;
22) podejmowanie działań związanych z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej,
formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami
narodowymi i symbolami państwowymi;
23) kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu;
24) zapewnienie opieki uczniom wymagających opieki ze względu na inne okoliczności
poprzez zorganizowanie świetlicy szkolnej;
25) zorganizowanie stołówki lub innej formy dożywiania uczniów;
26) współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią,
rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole;
27) kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi
indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność,
wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista,
kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa kulturze, podejmowanie
inicjatyw i pracy zespołowej;
28) upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych
postaw wobec problemów ochrony środowiska;
29) ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju, a w szczególności instalowanie programów filtrujących i ograniczających
dostęp do zasobów sieciowych w Internecie;
30) egzekwowanie obowiązku szkolnego w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji;
31) dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego, zgodnie
z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji.
Strona 10 z 144
Strona 11 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
11
DZIAŁ II
Sposoby realizacji zadań szkoły
Rozdział 1
Informacje wstępne
§3.1. Praca wychowawczo-dydaktyczna w szkole prowadzona jest w oparciu obowiązującą
podstawę programową kształcenia ogólnego dla poszczególnych etapów edukacyjnych zgodnie
z przyjętymi programami nauczania dla każdej edukacji przedmiotowej.
2. W realizacji zadań szkoła respektuje zobowiązania wynikające w szczególności
z: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ,
Konwencji o Prawach Dziecka.
3. Zadania szkoły będą realizowane poprzez:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne;
a) zajęcia dla których nie została ustalona podstawa programowa lub program
nauczania, lecz program tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu
programów nauczania;
3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczoną niepełnosprawnością;
4) zajęcia indywidualne;
5) zajęcia pozalekcyjne rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
6) zajęcia wyrównawcze;
7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego;
8) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
9) realizację projektów edukacyjnych;
10) realizację programu wychowawczo – profilaktycznego;
11) zajęcia opiekuńcze;
12) wycieczki szkolne i inne zajęcia w terenie.
Rozdział 2
Programy nauczania, wymagania i zasady dopuszczania do użytku w szkole
§4.1. Program nauczania obejmuje treści nauczania ustalone dla danych zajęć
edukacyjnych w podstawie programowej ułożone chronologicznie, ze wskazaniem celów
kształcenia i wychowania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Strona 11 z 144
Strona 12 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
12
2. Program nauczania może zawierać treści wykraczające poza zakres treści kształcenia
ustalone w podstawie programowej, pod warunkiem, że treści wykraczające poza podstawę
programową:
1) uwzględniają aktualny stan wiedzy naukowej, w tym, metodycznej;
2) są przystosowane do danego poziomu kształcenia pod względem stopnia trudności, formy
przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania;
3) wraz z treściami zawartymi w podstawie programowej stanowią logiczną całość.
3. Program nauczania zaproponowany przez nauczyciela lub zespół nauczycieli musi być
dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony i powinien
uwzględniać warunki dydaktyczne i lokalowe szkoły, zainteresowania uczniów, lokalizację
szkoły, warunki środowiskowe i społeczne uczniów.
4. Program nauczania opracowuje się na cały etap edukacyjny.
5. Nauczyciel może zaproponować program nauczania ogólnego we współpracy z innymi
nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez
innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz
z dokonanymi przez siebie modyfikacjami. Wprowadzone modyfikacje do programu
nauczyciel wyróżnia innym kolorem czcionki oraz dołącza pisemne uzasadnienie
wprowadzenia zmian.
6. Program nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, zwany dalej
"programem nauczania ogólnego" dopuszcza do użytku dyrektor szkoły po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej.
7. Program nauczania zawiera:
1) szczegółowe cele kształcenia i wychowania;
2) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia
ogólnego;
3) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości
indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków,
w jakich program będzie realizowany;
4) opis założonych osiągnięć ucznia;
5) propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia.
8. Dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba, wykonująca zadania z zakresu
nadzoru pedagogicznego dokonuje analizy formalnej programu nauczania
zaproponowanego przez nauczyciela/nauczycieli programu. W przypadku wątpliwości, czy
Strona 12 z 144
Strona 13 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
13
przedstawiony program spełnia wszystkie warunki opisane § 4 w ust. 7, dyrektor szkoły
może zasięgnąć opinii o programie innego nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego,
posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć
edukacyjnych dla których program jest przeznaczony, doradcy metodycznego lub zespołu
przedmiotowego funkcjonującego w szkole.
9. Opinia, o której mowa w § 4 ust. 8 zawiera w szczególności ocenę zgodności programu
z podstawą programową kształcenia ogólnego i dostosowania programu do potrzeb
edukacyjnych uczniów.
10. Opinia o programie powinna być wydana w ciągu 14 dni, nie później niż do 31 lipca.
11. Program nauczania do użytku wewnętrznego w szkole dopuszcza dyrektor szkoły
w terminie do 31 sierpnia każdego roku szkolnego.
12. Dopuszczone programy nauczania stanowią szkolny zestaw programów nauczania.
13. Numeracja programów wynika z rejestru programów w szkole pod którym został
wprowadzony program w zestawie, symboliczne oznaczenie szkoły, nazwa klasy, kolejny
numer oznaczony cyfrą arabską i rok dopuszczenia do użytku.
14. Dyrektor szkoły ogłasza szkolny zestaw programów nauczania w formie decyzji
kierowniczej do dnia 1 września każdego roku.
15. Dopuszczone programy nauczania podlegają ewaluacji po każdym roku pracy.
16. Ewaluacji dokonują autorzy programu lub nauczyciele wykorzystujący go w procesie
dydaktycznym. Wnioski przedstawiane są na posiedzeniach zespołów przedmiotowych
w terminie do 30 czerwca każdego roku.
17. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów całości
podstawy programowej.
18. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne opracowane na potrzeby ucznia
z orzeczeniem o niepełnosprawności, programy zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla
uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub zagrożonych niedostosowaniem
dopuszcza dyrektor szkoły.
19. Nauczyciel może zdecydować o realizacji programu nauczania z zastosowaniem:
1) podręcznika, materiału edukacyjnego lub;
2) materiału ćwiczeniowego lub;
3) bez zastosowania podręcznika lub materiałów, o których mowa w pkt 1.
Strona 13 z 144
Strona 14 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
14
20. Nauczyciel, w przypadku realizowania podstaw programowych z zastosowaniem
podręcznika zapewnionego przez ministra właściwego do spraw oświaty, może
przedstawić cześć programu obejmującą okres krótszy niż etap edukacyjny. Warunek
uwzględnienia w całości podstawy programowej powinien być spełniony wraz
z dopuszczeniem do użytku ostatniej części podręcznika.
Rozdział 3
Podręczniki i materiały edukacyjne, zasady dopuszczania do użytku w szkole
§5.1. Decyzję o w wykorzystywaniu podręcznika i innych materiałów dydaktycznych
w procesie kształcenia podejmuje zespół nauczycieli prowadzących określone zajęcia
w szkole.
2. Propozycję podręczników lub materiałów edukacyjnych do prowadzenia zajęć
w klasach przedstawiają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia zakończenia zajęć
dydaktyczno-wychowawczych, zespoły nauczycieli utworzone odrębnie spośród nauczycieli
prowadzących zajęcia z danej edukacji przedmiotowej.
3. Zespoły, o których mowa w § 5 ust. 1 przedstawiają dyrektorowi szkoły propozycję:
1) jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego do danych zajęć edukacyjnych;
2) jednego lub więcej podręczników lub materiałów edukacyjnych do nauczania obcego
języka nowożytnego, biorąc pod uwagę poziomy nauczania języka obcego w klasach,
w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
4. Dyrektor szkoły na podstawie propozycji zespołów nauczycielskich, uczących
poszczególnych edukacji, a także w przypadku braku zgody w zespole nauczycieli w sprawie
podręcznika lub materiałów dydaktycznych oraz materiałów ćwiczeniowych ustala po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców:
1) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich
oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata;
2) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku
szkolnym z zastrzeżeniem, by łączny koszt zakupu materiałów ćwiczeniowych nie
przekroczył kwoty dotacji celowej, określonej w odrębnych przepisach.
5. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego szkołę może ustalić w szkolnym
zestawie podręczników inny podręcznik niż zapewniony przez ministra właściwego do spraw
Strona 14 z 144
Strona 15 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
15
oświaty i wychowania. Koszt zakupu innego podręcznika niż zapewnianego bezpłatnie przez
ministra oświaty i wychowania pokrywa organ prowadzący szkołę.
6. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczycieli uczących w poszczególnych klasach może
dokonać zmiany w zestawie podręczników lub materiałach edukacyjnych, jeżeli nie ma
możliwości zakupu danego podręcznika lub materiału edukacyjnego.
7. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczycieli uczących w danym oddziale, może
dokonać zmiany materiałów ćwiczeniowych z przyczyn, jak w § 5 ust. 6.
8. Dyrektor szkoły, na wniosek zespołów nauczycielskich, może uzupełnić szkolny
zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych, a na wniosek zespołu nauczycieli
uczących w oddziale uzupełnić zestaw materiałów ćwiczeniowych.
9. Dyrektor szkoły podaje corocznie do publicznej wiadomości w terminie do dnia
zakończenia zajęć dydaktycznych zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz
wykaz materiałów ćwiczeniowych, obowiązujących w danym roku szkolnym. Informacja
umieszczana jest na stronie internetowej szkoły oraz na tablicy ogłoszeń przy drzwiach
wejściowych do szkoły.
Rozdział 4
Zasady korzystania z podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów
ćwiczeniowych zakupionych z dotacji celowej
§6.1. Podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, których zakupu
dokonano z dotacji celowej MEN są własnością szkoły.
2. Ilekroć mowa o:
1) podręczniku – należy przez to rozumieć podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego,
a zakupiony z dotacji celowej;
2) materiale edukacyjnym – należy przez to rozumieć materiał zastępujący
lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający
postać papierową lub elektroniczną;
3) materiale ćwiczeniowym – należy przez to rozumieć materiał przeznaczony dla uczniów
służący utrwalaniu przez nich wiadomości i umiejętności.
3. Zakupione podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe
wypożyczane są uczniom nieodpłatnie na czas ich użytkowania w danym roku szkolnym.
Strona 15 z 144
Strona 16 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
16
4. Podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe są ewidencjonowane
w zasobach bibliotecznych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Biblioteka nieodpłatnie:
1) wypożycza uczniom podręczniki i materiały edukacyjne mające postać papierową;
2) zapewnia uczniom dostęp do podręczników lub materiałów edukacyjnych, mających
postać elektroniczną;
3) przekazuje uczniom, bez obowiązku zwrotu do biblioteki materiały ćwiczeniowe.
6. Dane osobowe gromadzone w bibliotece podlegają ochronie zgodnie z ustawą
o ochronie danych osobowych i są przetwarzane zgodnie z instrukcją przetwarzania danych
w szkole w Szkole Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty
w Niedrzwicy Dużej.
7. Przed dniem rozpoczęcia roku szkolnego lub na kilka dni przed wprowadzeniem
kolejnej części podręcznika do obiegu szkolnego, bibliotekarz przygotowuje zestawy
składające się z podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych
dla każdego ucznia. Wychowawca odbiera je i wydaje uczniom, odbierając podpisane przez
rodzica oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami korzystania przez uczniów z podręczników
(materiałów edukacyjnych) wypożyczanych przez szkołę.
8. Uczeń wykorzystuje podręczniki/materiały edukacyjne oraz ćwiczenia podczas
zajęć lekcyjnych jak również ma prawo zabierać je do domu.
9. Termin zwrotu podręcznika (ostatniej części) mija w środę w ostatnim tygodniu
nauki.
10. Do biblioteki nie zwraca się materiałów ćwiczeniowych, które z chwilą
wypożyczenia pozostają na stałym wyposażeniu ucznia.
11. Poszanowanie zbiorów bibliotecznych, zasady użytkowania wypożyczonych
podręczników i materiałów edukacyjnych:
1) czytelnicy są zobowiązani do poszanowania wypożyczonych i udostępnionych
i materiałów bibliotecznych;
2) czytelnicy w chwili wypożyczenia lub udostępniania zbiorów winni zwrócić uwagę na
ich stan. W przypadku zauważonych braków i uszkodzeń należy to zgłosić
bibliotekarzowi lub wychowawcy klasy;
Strona 16 z 144
Strona 17 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
17
3) uczniowie są zobowiązani są do obłożenia wypożyczonych podręczników;
4) zabrania się mazania, pisania i rysowania w podręcznikach i materiałach edukacyjnych;
5) uczeń wykonuje ćwiczenia w materiałach ćwiczeniowych;
6) z podręczników szkolnych i materiałów edukacyjnych nie wyrywa się kartek;
7) podręczniki i materiały edukacyjne należy zwrócić do biblioteki w najlepszym możliwym
stanie, gdyż w kolejnych dwóch latach będą wypożyczane następnym uczniom.
12. W przypadku, zniszczenia lub zagubienia podręczników (materiałów
edukacyjnych) przez ucznia, zanim zakupiony zostanie nowy podręcznik, uczeń może
skorzystać z dodatkowego kompletu podręczników, który będzie znajdował się w bibliotece
szkolnej.
13. Postępowanie z podręcznikami i materiałami edukacyjnymi w przypadkach
przejścia ucznia z jednej szkoły do innej szkoły w trakcie roku szkolnego:
1) uczeń odchodzący ze szkoły jest zobowiązany do zwrócenia wypożyczonych
podręczników do biblioteki w dniu przerwania nauki. Zwrócone podręczniki i materiały
edukacyjne stają się własnością organu prowadzącego;
2) w przypadku zmiany szkoły przez ucznia niepełnosprawnego, który został wyposażony
w podręczniki i materiały edukacyjne dostosowane do jego potrzeb i możliwości
psychofizycznych uczeń nie zwraca ich do biblioteki szkolnej i na ich podstawie
kontynuuje naukę w nowej placówce. Szkoła wraz z wydaniem arkusza ocen przekazuje
szkole protokół zdawczo-odbiorczy, do której uczeń został przyjęty przekazanie
materiałów bibliotecznych. Przekazane zbiory stanowią własność organu prowadzącego,
do której uczeń przechodzi.
14. Czytelnik ponosi pełną odpowiedzialność materialną za wszelkie uszkodzenia
zbiorów biblioteki stwierdzone przy ich zwrocie.
15. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub
materiału edukacyjnego w terminie wskazanym przez wychowawcę klasy, po dwukrotnym
pisemnym wezwaniu do zwrotu, szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu ich
zakupu, zgodnie z cenami ogłaszanymi przez właściwego ministra ds. oświaty i wychowania.
Zwrot pieniędzy następuje na konto budżetowe organu prowadzącego i stanowi dochód
budżetu państwa.
Strona 17 z 144
Strona 18 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
18
16. Ewidencję zbiorów, inwentaryzację zbiorów i ewidencję ubytków reguluje
wewnętrzna instrukcja.
Rozdział 5
Program wychowania i profilaktyki
§7.1. Proces wychowawczo-opiekuńczy prowadzony jest w szkole zgodnie
z programem wychowawczo-profilaktycznym.
2. Program wychowawczo - profilaktyczny opracowuje zespół składający się
z nauczycieli wskazanych przez dyrektora szkoły, pedagoga szkolnego
i delegowanych przez radę rodziców jej przedstawicieli.
3. Program wychowawczo – profilaktyczny zatwierdza rada rodziców.
4. Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się po dokonanej diagnozie
sytuacji wychowawczej w szkole, zdiagnozowaniu potrzeb uczniów i rodziców na cykl
edukacyjny, z uwzględnieniem dojrzałości psychofizycznej uczniów.
5. Programy, o których mowa w § 7 ust. 1 rada rodziców uchwala w terminie 30 dni od
rozpoczęcia roku szkolnego, po wcześniejszym uzyskaniu porozumienia z radą
pedagogiczną. Przez porozumienie rozumie się pozytywne opinie o programie
wychowawczo-profilaktycznym wyrażone przez radę pedagogiczna i radę rodziców.
6. W przypadku, gdy w terminie 30 dni od rozpoczęcia roku szkolnego rada rodziców nie
uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo- profilaktycznego, rozumianą jak w ust. 3, program ten ustala dyrektor szkoły
w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez
dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców
w porozumieniu z radą pedagogiczną.
7. Wychowawcy klas na każdy etap edukacyjny opracowują plany pracy wychowawczej,
z uwzględnieniem treści programu wychowawczo- profilaktycznego i przedstawią
je rodzicom na zebraniu listopadowym.
8. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece jednemu nauczycielowi, zwanemu
dalej wychowawcą klasy. Dyrektor szkoły w miarę możliwości zapewnia zachowanie
ciągłości pracy wychowawczej przez cały okres funkcjonowania klasy.
Strona 18 z 144
Strona 19 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
19
9. Dyrektor szkoły może podjąć decyzję o zmianie wychowawcy w danej klasie na
własny wniosek w oparciu o wyniki prowadzonego nadzoru pedagogicznego lub na
pisemny uzasadniony wniosek wszystkich rodziców danej klasy.
10. Szkoła prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
1) realizacje przyjętego w szkole programu wychowawczo-profilaktycznego;
2) rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów;
3) realizację określonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy we współpracy
z pracownikami poradni psychologiczno - pedagogicznej, wolontariuszami organizacji
pozarządowych działających na rzecz dziecka i rodziny;
4) działania opiekuńcze wychowawcy klasy, w tym rozpoznawanie relacji między
rówieśnikami;
5) promocję zdrowia, zasad poprawnego żywienia;
6) prowadzenie profilaktyki uzależnień;
7) zabezpieczenie dostępu uczniom do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich
prawidłowego rozwoju poprzez instalowanie oprogramowania zabezpieczającego
i ciągłą jego aktualizację.
§8. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą, pedagogiczno-psychologiczną:
1) nad uczniami rozpoczynającymi naukę w szkole poprzez:
a) organizowanie spotkań dyrekcji szkoły z nowo przyjętymi uczniami i ich rodzicami,
b) rozmowy indywidualne wychowawcy z uczniami i rodzicami na początku roku
szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych ucznia, stanu jego zdrowia,
warunków rodzinnych i materialnych,
c) organizację wycieczek integracyjnych,
d) pomoc w adaptacji ucznia w nowym środowisku organizowana przez pedagoga
szkolnego,
e) udzielanie niezbędnej, doraźnej pomocy przez pielęgniarkę szkolną, wychowawcę lub
przedstawiciela dyrekcji,
f) współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
g) respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń poradni psychologiczno- pedagogicznej,
Strona 19 z 144
Strona 20 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
20
h) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym nauczania indywidualnego
na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej formy edukacji.
2) nad uczniami znajdującymi się w trudnej sytuacji materialnej z powodu
warunków rodzinnych i losowych, zgodnie z zasadami określonymi przez organ
prowadzący;
3) nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez:
a) umożliwianie uczniom realizację indywidualnego programu nauki lub toku nauki,
zgodnie z odrębnymi przepisami;
b) objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną;
c) dostosowanie wymagań edukacyjnych, metod, form pracy i tempa pracy do
możliwości i potrzeb ucznia;
d) rozwój zdolności ucznia w ramach kółek zainteresowań i innych zajęć
pozalekcyjnych;
e) wspieranie ucznia w przygotowaniach do olimpiad i konkursów;
f) indywidualizację procesu nauczania.
4) nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
§9.1. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć organizowanych
przez szkołę, poprzez:
1) pełnienie dyżurów nauczycieli - zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów
określa aktualny regulamin. Dyżur nauczycieli rozpoczyna się od godziny 7.15 i trwa do
zakończenia zajęć w szkole;
2) opracowanie planu lekcji, który uwzględnia higieniczny tryb nauki: równomierne
rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu,
niełączenie w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem
przedmiotów, których program tego wymaga;
3) przestrzeganie liczebności grup uczniowskich;
4) obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;
5) umożliwienie pozostawiania w szkole wyposażenia dydaktycznego ucznia;
6) odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
7) oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
Strona 20 z 144
Strona 21 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
21
8) prowadzenie zajęć z wychowania komunikacyjnego, współdziałanie z organizacjami
zajmującymi się ruchem drogowym;
9) kontrolę obiektów budowlanych należących do szkoły pod kątem zapewnienia
bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów
dokonuje dyrektor szkoły co najmniej raz w roku;
10) umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji;
11) oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
12) zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób
uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
13) ogrodzenie terenu szkoły;
14) zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
15) zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń kuchni
i pomieszczeń gospodarczych;
16) wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym
zsuwaniem się po nich;
17) wyposażenie pomieszczeń szkoły, a w szczególności wytypowanych sal dydaktycznych
w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję
o zasadach udzielania tej pomocy;
18) dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych uczniów,
w tym uczniów niepełnosprawnych;
19) zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi
w imprezach i wycieczkach poza teren szkoły;
20) przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
21) zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego
poprzez mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których
przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących;
22) objęcie budynku i terenu szkolnego nadzorem kamer.
§10. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie
wycieczek organizowanych przez nauczycieli określa aktualny regulamin wycieczek.
Strona 21 z 144
Strona 22 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
22
§11. Zasady pełnienia dyżurów nauczycieli określa regulamin dyżurów nauczycieli.
§12. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i opiekę na zajęciach obowiązkowych
i nadobowiązkowych, w trakcie wycieczek oraz na przerwach międzylekcyjnych.
§13. Szkoła organizuje zajęcia zgodnie z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa i
higieny; zwracając uwagę na stan sprzętu i środków dydaktycznych, oświetlenia, warunki
higieniczno-sanitarne w miejscu prowadzenia zajęć, temperaturę i warunki atmosferyczne.
§14. Zasady sprawowania opieki nad uczniami w czasie obowiązkowych
i nadobowiązkowych zajęć są następujące:
1) z chwilą wejścia na teren szkoły oraz na zajęcia, wszyscy uczniowie znajdują się pod
opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego
zajęcia;
2) pracownicy, o których mowa wyżej, są zobowiązani do:
a) przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na każdych zajęciach,
b) pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu
dyżurowania,
c) wprowadzania uczniów do sal oraz pracowni i przestrzegania regulaminów
obowiązujących w tych pomieszczeniach,
d) sprowadzenia uczniów do szatni po ostatniej lekcji i dopilnowanie tam porządku
(w przypadku uczniów kl. I – III),
e) udzielania pierwszej pomocy uczniom poszkodowanym, a w razie potrzeby wezwania
pomocy medycznej,
f) zgłaszania dyrektorowi szkoły dostrzeżonych zagrożeń dla zdrowia i bezpieczeństwa
uczniów oraz zaistniałych podczas zajęć wypadków;
3) opiekun sali lekcyjnej opracowuje jej regulamin i na początku roku szkolnego zapoznaje
z nim uczniów;
4) w sali gimnastycznej i na boisku szkolnym nauczyciel prowadzący zajęcia wykonuje
wszelkie czynności organizacyjne zapewniające bezpieczeństwo zgodnie z regulaminem
sali gimnastycznej oraz regulaminem korzystania z boiska;
5) szkoła, zapewniając uczniom dostęp do Internetu, obowiązana jest podejmować działania
zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla
Strona 22 z 144
Strona 23 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
23
ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować
oprogramowanie zabezpieczające.
§15. Pracownicy szkoły, w tym pracownicy administracji i obsługi w czasie
wykonywania swoich zadań zawodowych są zobowiązani kierować się dobrem dziecka
i troszczyć się o jego bezpieczny pobyt w szkole.
DZIAŁ III
Organizacja, formy i sposoby świadczenia pomocy
psychologiczno-pedagogicznej
Rozdział 1
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
§16.1. 1. W szkole organizuje się pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Pomoc udzielana
jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
2. Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są
bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji
dobrowolny.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
1) rozpoznawaniu i zaspakajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
3) rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia
w szkole;
4) stwarzaniu warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły
oraz w środowisku lokalnym;
5) rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez
ucznia;
6) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
7) opracowywaniu i wdrażaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
dla uczniów niepełnosprawnych oraz indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych odpowiednio o charakterze resocjalizacyjnym lub socjoterapeutycznym
dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem
społecznym;
Strona 23 z 144
Strona 24 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
24
8) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów i rodziców;
9) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu
wychowawczo-profilaktycznego oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
10) wspieraniu uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego
kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej oraz udzielaniu informacji w tym
kierunku;
11) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne
dzieci;
12) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych
wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia
rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym
wymaganiom;
13) wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
14) umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
15) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną świadczona jest uczniom, gdy jej potrzeba
zorganizowania wynika w szczególności z:
1) niepełnosprawności ucznia;
2) niedostosowania społecznego;
3) zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) z zaburzeń zachowania i emocji;
5) szczególnych uzdolnień;
6) specyficznych trudności w uczeniu się;
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
8) choroby przewlekłej;
9) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
10) niepowodzeń szkolnych;
Strona 24 z 144
Strona 25 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
25
11) zaniedbań środowiskowych;
12) trudności adaptacyjnych.
5. O udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą wnioskować:
1) rodzice ucznia/prawni opiekunowie;
2) uczeń;
3) dyrektor szkoły;
4) nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniem oraz zatrudnieni w szkole specjaliści;
5) pielęgniarka szkolna;
6) poradnia psychologiczno-pedagogiczna;
7) wychowawcy świetlicy lub ucznia;
8) pracownik socjalny;
9) asystent rodziny;
10) kurator sądowy;
11) organizacje pozarządowe lub instytucje działające na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6. Wnioski ustne o organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedkłada się
wychowawcy oddziału. W przypadku wniosków z instytucji zewnętrznych rozpatruje
się wnioski złożone w formie pisemnej lub drogą elektroniczną w sekretariacie szkoły.
7. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają:
1) nauczyciele w bieżącej pracy z uczniem na zajęciach;
2) specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno- pedagogicznej, w szczególności:
a) pedagog,
b) logopeda,
3) pracownicy szkoły poprzez zintegrowane oddziaływanie na ucznia.
Strona 25 z 144
Strona 26 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
26
Rozdział 2
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
§17.1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole realizowana przez każdego
nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem polega w szczególności na:
1) dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego
potrzeb;
2) rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania;
3) indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
4) dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna świadczona jest również w formach
zorganizowanych w ramach godzin przeznaczonych na te zajęcia i ujętych w arkuszu
organizacyjnym szkoły. W zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych mogą to być:
1) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
Adresaci Uczniowie przejawiający trudności w nauce, w szczególności w
spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy
programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego
Zadania Pomoc uczniom w nabywaniu wiedzy i umiejętności określonych w
podstawie programowej kształcenia ogólnego
Podstawa
udzielania
Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek
ucznia, rodzica
Prowadzący Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju
prowadzonych zajęć
Czas trwania
jednostki zajęć
45 minut
Liczba
uczestników
Maksimum 8 osób
Okres udzielania Zgodnie z decyzją dyrektora
Strona 26 z 144
Strona 27 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
27
pp
2) zajęcia rozwijające uzdolnienia:
Adresaci Uczniowie szczególnie uzdolnieni
Zadania Rozwijanie zainteresowań i talentów uczniów.
Podstawa
udzielania
Na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela przedmiotu, wniosek
ucznia, rodzica, opinii PP o szczególnych uzdolnieniach
Prowadzący Nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju
prowadzonych zajęć
Czas trwania
jednostki zajęć
45 minut
Liczba
uczestników
Maksimum 8 osób
Okres udzielania
pp.
Zgodnie z decyzją dyrektora
3) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Adresaci dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub
specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Zadania Do zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych
wynikających z podstawy programowej kształcenia lub złagodzenia albo
wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną
formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa
udzielania
Orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej lub opinia pp
Prowadzący Specjaliści posiadający kwalifikacje właściwe do rodzaju prowadzonych
zajęć
Strona 27 z 144
Strona 28 z 144
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty w Niedrzwicy Dużej
28
Czas trwania
jednostki zajęć
45 minut, (w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie
zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, z zachowaniem ustalonego dla
ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć)
Liczba
uczestników
Maksimum 5 osób
Okres udzielania
pp
Zgodnie ze wskazaniami w orzeczeniu
4) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne o charakterze
terapeutycznym:
Adresaci Uczniowie z dysfunkcjami i zaburzeniami utru
| | |
|
| | | Brak komentarzy.
| |
| | | Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
| |
|
|
|