Zakładka klas I-III w Niedrzwicy Dużej
Strona Główna · Artykuły · Download · Forum · Linki · Kategorie Newsów Listopada 24 2024 16:57:46
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Użytkowników Online
Gości Online: 2
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 545
Najnowszy Użytkownik: Gosia
kalendarz
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Imieniny
Statut Szkoły Podstawowej w Niedrzwicy Dużej
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. BOHATERÓW 7. KOŁOBRZESKIEGO PUŁKU PIECHOTYW NIEDRZWICY DUŻEJ - Podstawy prawne statutu:

Ustawa z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty z późniejszymi zmianami – D. U. z 1996r. Nr 67 poz. 329, Nr 106 poz. 496, z 1997r. Nr 28 poz. 153 i Nr 141 poz. 943 oraz z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 1999r. Nr 41, poz. 413/,2007r. Nr 80, poz 542, z 2009r.Nr 56, poz 458, późniejszymi zmianami

Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 z późniejszymi zmianami.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. O ochronie danych osobowych z późniejszymi zmianami.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 02.51.458).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (DzU 02.15.142).

Konwencja o Prawach Dziecka

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (DzU 228 poz. 1487)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DzU 03.6.69).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU 04.26.232).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki ( DzU 02.56.506).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (DzU 02.3.28).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (DzU 01.13.114).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (DzU 03.23.193).


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.Nr 35, 27II 2007 r. poz.222)


Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (DzU Nr 83, poz. 562, Nr 130, poz 906, z 2008r. Nr 3, poz 9 ) ze zmianami z dnia 17 listopada 2010 Dz.U. 228 p. 1491.

Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub interwencyjnych Dz.U. 228 p. 1490

Rozporządzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji r. szkolnego ze zmianami z dnia 5 października 2010 r. Dz.U. 186 p. 12

ROZDZIAŁ I - Informacje o szkole
§1
Szkoła nosi nazwę ,, Szkoła Podstawowa w Niedrzwicy Dużej”.

§2
Szkoła nosi imię „Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty”

§3
Siedzibą szkoły są budynki Nr 21 i 21a przy ul. Lubelskiej w Niedrzwicy Dużej.

§4
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Niedrzwica Duża.

§5
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Lublinie.

§6
Szkoła jest jednostką budżetową.

§7
Szkoła zapewnia wszystkim uczniom bezpłatne podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej, czas trwania cyklu kształcenia wynosi – 6 lat.

§8
Szkołą kieruje dyrektor szkoły.

§9
Organem wyższego stopnia w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora szkoły w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego jest Lubelski Kurator Oświaty.

§10
Szkoła realizuje podstawy programowe ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej dla szkół publicznych.

§11
Nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa – obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum – nie dłużej niż do ukończenia 18 lat. W latach 2009/2010 , 2010/2011, 2011/2012 naukę w klasie pierwszej mogą rozpocząć dzieci sześcioletnie na wniosek rodzica i za zgodą dyrektora szkoły. Warunkiem przyjęcia dziecka do szkoły jest uczęszczanie w roku poprzednim do oddziału przedszkolnego. W przeciwnym wypadku wymagana jest opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Dzieci w wieku 6 lat podlegają obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu, nad spełnianiem którego kontrolę sprawuje dyrektor szkoły.

ROZDZIAŁ II - Cele i zadania szkoły

§12
Statutowe cele i zadania szkoły we współpracy z rodzicami realizują nauczyciele i uczniowie
w procesie działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.

§13
Celem szkoły jest tworzenie warunków do wielostronnego tj. intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów.
Zasadniczym celem kształcenia jest stymulowanie rozwoju ucznia pozwalającego na funkcjonowanie w każdej społeczności zgodnie z wybranym przez niego systemem wartości.

§14
Zadania dydaktyczne:
1/ Zadaniem szkoły jest rozwój całej osobowości ucznia, a nie tylko rozwój zredukowany do wymiaru sprawności intelektualnej.
2/ Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
3/ Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji w/w celów.
4/ Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez: współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
1/ kierowanie na badania psychologiczno – pedagogiczne
a/ dzieci z trudnościami w nauce,
b/ sprawiające kłopoty wychowawcze,
2/ konsultacje z pracownikami poradni:
a/ pedagoga szkolnego i logopedy,
b/ nauczycieli,
c/ dyrekcji,
3/ organizowanie spotkań pracowników poradni z dziećmi i rodzicami.
a/ indywidualny kontakt ucznia z pedagogiem szkolnym i logopedą,
b/ możliwość organizowania opieki psychologiczno –
pedagogicznej,
• z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi poprzez zajęcia reedukacyjne,
• z wadami wymowy poprzez zajęcia logopedyczne,
• z niedostosowanymi i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
5/ Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych np.: zajęcia taneczne zespołu Festa, zajęcia sportowe, koła zainteresowań.
6/ Szkoła stwarza warunki do realizacji indywidualnego toku nauczania oraz ukończenia edukacji w skróconym czasie dla uczniów wybitnie zdolnych.

§15
Zadania opiekuńcze i wychowawcze szkoła realizuje poprzez:
1/ Sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przez pracowników pedagogicznych.
2/ Zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
3/ Dbanie o bezpieczeństwo danych osobowych dotyczących uczniów, poszanowanie ich
dóbr osobistych, a także o ochronę ich zdrowia.
4/ Pełnienie dyżurów nauczycielskich w szkole zgodnie z opracowanym harmonogramem.
5/ Udzielanie pomocy materialnej stałej lub doraźnej uczniom /w miarę potrzeb i możliwości szkoły/.
6/ Zapewnienie możliwości organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez nauczanie zindywidualizowane na terenie szkoły, indywidualne w domu ucznia.
7/ Organizowanie indywidualnej opieki nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi i uszkodzeniami narządów słuchu i wzroku poprzez dostosowanie metod nauczania do możliwości i potrzeb każdego ucznia.
8/ Otoczenie opieką uczniów z wadami postawy poprzez możliwość organizowania zajęć gimnastyki korekcyjnej.
9/ Powierzenie przez dyrektora szkoły każdego oddziału opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli oraz zapewnienie ciągłości pracy wychowawczej przez cały tok nauczania w klasach I – III i IV – VI.. Na umotywowany wniosek rodziców lub samorządu klasowego dyrektor szkoły może w każdym czasie dokonać zmiany wychowawcy klasy o czym informuje Radę Pedagogiczną na najbliższym posiedzeniu.
10/ Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawów programów nauczania dla danego oddziału oraz opracowanie i modyfikowanie w miarę potrzeb Przedmiotowego Systemu Oceniania. Pracą zespołu kieruje wychowawca. Nauczyciele nauczania początkowego i klas IV-VI tworzą zespoły wychowawcze, które realizują zadania zawarte w Programie Wychowawczym Szkoły. Inni nauczyciele tworzą zespoły przedmiotowe i pracują wg opracowanych planów. Zespoły zadaniowe powoływane są przez Dyrektora szkoły zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.

ROZDZIAŁ III - Wewnątrzszkolne zasady oceniania
§16
Ocenianie to określanie jakości pracy uczniów, jej wyników za pomocą umownych znaków czyli ocen.
1/ Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
1a. Nauczyciele zapoznają uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów ze:
- statutem szkoły,
- programem wychowawczym szkoły,
- tematyką godzin wychowawczych,
- programem profilaktycznym.

2/ Wychowawca klasy na początku każdego roku informuje uczniów oraz rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3/ Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom na zasadach określonych przez nauczycieli.
4/Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych
i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
4a. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w
§ 16 pkt 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego
orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-
terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i
oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach,
szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie
tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym
dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii
oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na
podstawie przepisów, o których mowa w pkt 2;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który objęty jest
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych w
planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o
których mowa w pkt 2.
4b. 1. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o
specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż
po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia
szkoły podstawowej.
5/ Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy brać pod uwagę w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
6/ Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. W przypadku całorocznego zwolnienia ucznia z w/w zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. Jeżeli uczeń otrzymał ocenę za I semestr, a z zajęć w II semestrze był zwolniony, zamiast oceny rocznej wpisuje się ,,zwolniony”. Gdy uczeń na I semestr miał wpis „zwolniony”, a brał udział w zajęciach w II semestrze, otrzymuje ocenę roczną

§17
Podsumowanie osiągnięć:
1/ Podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia i zachowania dokonuje się dwa razy
w ciągu roku szkolnego:
- na tydzień przed zakończeniem semestru klasyfikacja śródroczna-polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie
przepisów, o których mowa w § 16 ust. 4a pkt1 i zachowania ucznia oraz ustaleniu
śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
- na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego klasyfikacja roczna-w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 16 ust. 4a pkt 1, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,.
klasyfikacja roczna w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w rocznym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
-klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej,
polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w
indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia
na podstawie przepisów, o których mowa w § 16 ust. 4a pkt 1, i zachowania ucznia
w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2/ Na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawcy i nauczyciele przedmiotów informują ucznia i jego rodziców o rocznych /semestralnych/ ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej /semestralnej/ ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
O przewidywanym stopniu niedostatecznym wychowawca pisemnie informuje ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3/ Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz z religii lub etyki ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe edukacyjne, religię lub etykę. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
4/ Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne począwszy od klasy czwartej ustala się w stopniach wg następującej skali:
• stopień celujący - 6
• stopień bardzo dobry - 5
• stopień dobry - 4
• stopień dostateczny - 3
• stopień dopuszczający - 2
• stopień niedostateczny - 1
5/ Oceny ze sprawdzianów, prac klasowych wystawiane są według procentowej skali odpowiadającej poszczególnym stopniom:

do 34% - ocena niedostateczna
35 - 49% - ocena dopuszczająca
50 - 69% - ocena dostateczna
70 - 89% - ocena dobra
90 – 100% - ocena bardzo dobra
100% plus zadanie dodatkowe – ocena celująca

§18
Kryteria stopni:
1. Ustala się następujące kryteria stopni:
• stopień celujący – otrzymuje uczeń który posiadł wiedzę i umiejętności w zakresie podstawy programowej z danego przedmiotu w danej klasie. Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności. Jest kreatywny. Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
• stopień bardzo dobry – otrzymuje uczeń , który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania, sprawnie posługuje się wiadomościami, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań w nowych sytuacjach.
• stopień dobry – otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawy programowej i rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
• stopień dostateczny – otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości
i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, wykonuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
• stopień dopuszczający – otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawy programowej ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki. Wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
• stopień niedostateczny – otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawach programowych a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy, nie jest w stanie wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności.
2. W klasie I szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna śródroczna
i końcoworoczna oraz bieżąca jest oceną opisową, dotyczy również
j. angielskiego i zajęć komputerowych.

Ocena bieżąca eksponuje osiągnięcia indywidualne dziecka, bez porównywania go z innymi. Uwzględnia wysiłek ucznia, wskazuje dobre i słabe strony pracy i sposoby poprawy. Ocena bieżąca może być ustna /pochwała, rozmowa/ lub pisemna /spostrzeżenia zapisywane są w dziennikach, zeszycie, w karcie szkolnych osiągnięć ucznia lub zeszycie obserwacji/.

Stosuje się określenia:
Doskonale – uczeń opanował wiadomości i umiejętności wykraczające ponad
program
Brawo - uczeń w pełni opanował wiadomości i umiejętności
Dobrze - uczeń opanował wiadomości i umiejętności
Pracuj uważniej - uczeń częściowo opanował wiadomości i umiejętności
Musisz jeszcze popracować – uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności


Oraz znaki:

+ w pełni opanował wiadomości i umiejętności
/ częściowo opanował wiadomości i umiejętności
- nie opanował wiadomości i umiejętności


2a. W klasach II i III ocena klasyfikacyjna śródroczna i końcoworoczna jest oceną opisową, zaś oceny bieżące ustala się za pomocą punktów od 1 – 6:

 6 punktów, gdy osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom przewidzianych osiągnięć edukacyjnych;
 5 punktów, gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności;
 4 punkty, gdy opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowywanie treści;
 3 punkty, gdy uczeń opanował podstawowy zakres wiadomości i umiejętności, sprawiający kłopoty w przyswajaniu trudniejszych treści;
 2 punkty, gdy opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie i utrudniają dalsze kształcenie;
 1 punkt , gdy wiadomości i umiejętności nie są opanowane, uczeń nie radzi sobie z zadaniami nawet z pomocą nauczyciela.

2b. Dopuszcza się komentarz słowny lub pisemny typu:

 wyrażony cyfrą 6
Znakomicie! Wspaniale! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!
 wyrażony cyfrą 5
Doskonale! Bardzo dobrze pracujesz. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!
 wyrażony cyfrą 4
Dobrze pracujesz jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki
 wyrażony cyfrą 3
Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców, oraz systematyczna praca, wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.
 wyrażony cyfrą 2
Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.
 wyrażony cyfrą 1
Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.

Ocena prac pisemnych i sprawdzianów:
Poziom I – 60-51,5 pkt (100-86%)
Poziom II – 51-42,5 pkt (85-71%)
Poziom III – 42-30 pkt (70 – 51%)
Poziom IV – 29,5-31 pkt (50 – 31%)
Poziom V – 18-0 pkt (30 - 0%)

Semestralna ocena opisowa jest wynikiem półrocznej obserwacji rozwoju dziecka w oparciu o informacje zgromadzone w „kartach szkolnych osiągnięć ucznia” lub zeszycie obserwacji, zawiera zalecenia i wskazówki dla ucznia dotyczące postępów w edukacji i rozwoju społeczno – emocjonalnym. Ocena jest skierowana do dziecka i do rodziców.
Roczna ocena opisowa podkreśla zmiany w rozwoju dziecka wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie semestralnej, ma charakter diagnostyczny, informacyjny, korekcyjny, motywacyjny i rozwojowy.

3. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi.
4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§19
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
2. Wychowawca ustalając ocenę zachowania opiera się na następujących kryteriach oceniania zachowania uczniów:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
1. Przygotowanie materiałów do lekcji i aktywny w niej udział.
2. Przestrzeganie zarządzeń i umów szkolnych oraz klasowych np. usprawiedliwienie nieobecności, systematyczne uczęszczanie na zajęcia szkolne, stan przyborów szkolnych.
3. Aktywny udział w innych formach działalności poznawczej.
4. Przygotowanie do lekcji, odrabianie zadań domowych.

Aktywność społeczna ucznia:
5. Czynny udział w życiu klasy lub szkoły, w imprezach szkolnych i środowiskowych.
6. Wywiązywanie się z podjętego zadania.
7. Praca społeczna dla klasy, szkoły, środowiska, np. prace porządkowe, dyżury itp.
8. Troska o mienie klasy i szkoły, np. reagowanie na fakty niszczenia mienia przez innych.
9. Współżycie w grupie: dotrzymywanie zobowiązań, podporządkowanie się kierownictwu, nieobmawianie, doraźna pomoc kolegom w realizacji podjętych przez nich zadań, krytyczna postawa wobec własnych zachowań.

Kultura osobista:
10. Uprzejme zachowanie w stosunku do innych np. używanie zwrotów grzecznościowych, unikanie złośliwych przezwisk, bójek, przepraszanie.
11. Kultura słowa: okazywanie troski o kulturę języka, zwracanie na to uwagi innym.
12. Kultura zachowania w miejscach użyteczności publicznej, w szkole i poza szkołą np. nieprzeszkadzanie innym, zachowanie spokojne, niechałaśliwe.
13. Czystość osobista oraz estetyka i czystość ubioru.
14. Premiować uczniów wyróżniających się pod względem kultury osobistej.
15. Postawa ucznia wobec udzielonej nagany lub upomnienia.

§20
1. Ocenę z zachowania śródroczną i roczną w klasach IV – VI ustala się wg skali:
• wzorowe
• bardzo dobre
• dobre
• poprawne
• nieodpowiednie
• naganne;
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
3. Ustala się oceny cząstkowe z zachowania wg powyżej ustalonej skali ocen.
wzorowe – uczeń zawsze przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy, przykładnie wykorzystuje swoje możliwości, wzorowo wypełnia powierzone mu obowiązki, aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły i środowiska; wyróżnia się wysoką kulturą osobistą.
bardzo dobre – uczeń przygotowany do lekcji, wykorzystuje swoje umiejętności i uzdolnienia, chętnie pracuje społecznie, systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, pozostaje w bardzo dobrych relacjach z rówieśnikami, nauczycielami i personelem szkoły.
dobre – uczeń spełnia swoje obowiązki, pracuje na miarę swoich możliwości, uczestniczy w życiu klasy i środowiska, okazuje troskę o kulturę języka, styl bycia, właściwie zachowuje się w stosunku do innych, nosi czysty estetyczny strój.
poprawne – uczeń wypełnia obowiązki, poprawnie zachowuje się w szkole i poza nią oraz w stosunku do innych osób; przyjmuje bierną postawę wobec udzielonych upomnień.
nieodpowiednie – uczeń nie wypełnia obowiązków szkolnych, wywołuje bójki, używa wulgaryzmów, nie reaguje na upomnienia, jest agresywny i konfliktowy, korzysta z używek.
naganne – uczeń nie wypełnia obowiązków szkolnych wagaruje, łamie wszelkie normy zachowania, wchodzi w konflikt z prawem, korzysta z używek pomimo upomnień.
4. W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 6
6. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę zachowania.
7. Szkoła, w miarę możliwości, stwarza szansę uzupełnienia braków uczniowi, u którego w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.
8. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach lekcyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania i braku podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych.
9. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
10. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej, rada pedagogiczna na prośbę ucznia lub rodziców może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
11. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a/ realizujący indywidualny tok lub program nauki;
b/ spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (egzamin klasyfikacyjny w przypadku 11b nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych; nie ustala się w tym przypadku oceny zachowania.
12. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, jedynie egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
13. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
14. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 9, 10, 11a przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
15. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt 11b, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
W skład komisji wchodzą:
a/ dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze-jako przewodniczący komisji;
b/ nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
Pytania egzaminacyjne ustala nauczyciel egzaminator. Stopień trudności powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen.
16. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w pkt.11b, oraz jego rodzicami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
17. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
18. Z przeprowadzonego egzaminu kwalifikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt. 14, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w pkt. 11b skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.
18a.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
19. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
20. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeż. pkt. 21 i 23.
21. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem pkt. 25.1 i 23.1
22. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem pkt 23.1
23.1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna /semestralna/ ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu uzyskania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
23.2. W przypadku stwierdzenia, że roczna /semestralna/ ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a/ w przypadku rocznej /semestralnej/ oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
b/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większości głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
23.3. Sprawdzian, o którym mowa w pkt 23.2a przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust.23.1.Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 23.2.a uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami /prawnymi opiekunami/.
23.4. W skład komisji wchodzą:
A/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący tekie same zajęcia edukacyjne;
B/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców
23.5. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 23.4.A.b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
23.6. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny rocznej klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
23.7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
A/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 23.2.a,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
B/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
23.8. Do protokołu, o którym mowa w pkt.23.7.A dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
23.9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 23.2.a, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
23.10. Przepisy zawarte w punktach 23.1-23.9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku , ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
24.1. Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
24.2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej /semestr programowo wyższy/, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne /semestralne/ oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej z zastrzeżeniem ust.6. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
24.3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę z wyróżnieniem.
24.4. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
24.5. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt. 24.2 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
24.5.A. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej /semestru programowo wyższego/ ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej /semestrze programowo wyższym/.
25.1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
25.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
25.3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych. Egzamin przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
25.4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
25.5. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 25.4., może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
25.6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz ustaloną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
25.7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
25.8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt. 24.5.A.
26.1. Uczeń kończy szkołę podstawową:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne /semestralne/ oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem ust. 6 . O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
b) Jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w $24
27. Uczeń lub jego rodzice/opiekunowie mają prawo wnieść prośbę o podwyższenie rocznej przewidywanej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
27.1 Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
a) najpóźniej na trzy dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczeń lub jego rodzic/opiekun składa do dyrektora szkoły pisemny wniosek o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej o której mowa w ust. 27
b) ww. wniosek może dotyczyć podwyższenia oceny tylko o jeden stopień
c) dla ucznia, który ubiega się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności uwzględniający materiał programowy z całego roku szkolnego, obejmujący poziom wymagań edukacyjnych wynikający z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu przewidzianego na ocenę, o którą ubiega się uczeń
d) termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami/opiekunami; o terminie sprawdzianu dyrektor szkoły pisemnie powiadamia ucznia lub jego rodzica/opiekuna
e) sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń
f) sprawdzian przygotowuje nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, a zatwierdza go dyrektor szkoły najpóźniej w przeddzień sprawdzianu
g) sprawdzian ma formę pisemną, z wyjątkiem sprawdzianu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których sprawdzian ma formę ćwiczeń praktycznych i trwa 45 minut
h) aby podwyższyć ocenę, uczeń musi uzyskać minimum 75% możliwych do uzyskania punktów
i) sprawdzian przeprowadza komisja powołana na piśmie przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
-dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji
-nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których przeprowadzany jest sprawdzian
-nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego przedmiotu, z którego uczeń pisze sprawdzian
j) podczas sprawdzianu mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatora, rodzice/opiekunowie ucznia
k) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany tego samego dnia, po ocenieniu przez komisję wykonanych zadań
l)w wyniku sprawdzianu ocena ucznia może zostać utrzymana lub podwyższona w stosunku do wcześniejszej przewidywanej przez nauczyciela
m)z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zawierający:
-skład komisji
-termin sprawdzianu
-wynik sprawdzianu
-ocenę ustaloną przez komisję
n) do protokołu załącza się arkusz sprawdzianu ucznia; protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.

§21
Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:
1. Ocenianiu poddawane będą następujące obszary aktywności uczniów: pisanie, czytanie, mówienie, działania praktyczne, sprawność ruchowa, sprawność rachunkowa, rozwiązywanie problemów, współdziałanie w grupie.
2. Sprawdzaniu i ocenianiu osiągnięć będą podlegać prace.
a/ pisemne uczniów
- rozwiązywanie zadań,
- odpowiedzi na pytania
- testy,
- sprawozdania,
- formy literackie.
b/ wypowiedzi ustne:
- odpowiedzi,
- dyskusje,
c/ sprawność motoryczna
d/ działania praktyczne
Przyjęto kryteria uwzględniane przy ocenie osiągnięć uczniów:
1. Poprawność merytoryczna, gramatyczna, stylistyczna, ortograficzna.
2. Umiejętność zainteresowania słuchaczy.
3. Umiejętność uzasadniania własnego punktu widzenia i formułowania wniosków.
4. Umiejętność pracy w grupie.
5. Poziom estetyczny prac i kompozycja.
6. Postępy w podnoszeniu sprawności fizycznej.
7. Stosowanie terminologii i bogactwo słownictwa.
8. Umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.
9. Wkład pracy.
10. Pomysłowość i oryginalność.
Szczegółowe wymagania oraz sposoby, formy i częstotliwość sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów zawarte są w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
3. Na każdej lekcji nauczyciel zobowiązany jest odnotować w dzienniku lekcyjnym obecność uczniów i zaznaczyć w następujący sposób:
- obecność zaznacza się zostawiając pustą kratkę
- nieobecność stawia się pionową kreskę
- spóźnienie to pionowa kreska otoczona kółkiem
- usprawiedliwiona nieobecność to plus
- nieusprawiedliwiona nieobecność to pionowa kreska
- w przypadku, gdy uczeń reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach sportowych
lub przebywa na wycieczce, w rubryce obecności wpisuje się odpowiednio:
konkurs, zawody, wycieczka, natomiast przy temacie lekcji wpisuje się stan
faktyczny uczniów uczestniczących w lekcji.


§22
Sposoby gromadzenia informacji:
1. Informacje o osiągnięciach uczniów gromadzi się zbierając wytwory prac uczniowskich, prace pisemne, odnotowując oceny w dziennikach lekcyjnych z wyszczególnieniem obszaru i form aktywności uczniów.
2. Dopuszcza się prowadzenie zeszytów obserwacji lub kart pracy uczniów.

§23
Sposoby informowania rodziców:
1. Na pierwszym zebraniu klasowym wychowawcy zapoznają rodziców z ogólnymi wymaganiami edukacyjnymi, sposobami sprawdzania osiągnięć, kryteriami ocen i zasadami oceniania zachowania.
2. Dwukrotnie w semestrze rodzice będą otrzymywać informacje o osiągnięciach swoich dzieci na zebraniach klasowych.
3. Ponadto mogą otrzymywać informacje w trakcie indywidualnych rozmów z wychowawcami, rozmów telefonicznych, zapisów w zeszycie przedmiotowym.
4. Rodzice mogą w terminie ustalonym przez nauczyciela obserwować prace dziecka podczas zajęć lekcyjnych.
5. Mogą otrzymać informację podczas wizyty wychowawcy w domu ucznia w miarę zaistniałych potrzeb.

§24
Sprawdzian:

1. W klasie VI przeprowadzany jest sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
2. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
3.1. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania może
przystąpić do sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych
potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tego
orzeczenia.
3. 2. Uczeń posiadający opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może przystąpić do
sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tej opinii. Opinię
przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku
szkolnego, w którym uczeń przystępuje do sprawdzianu.
3.3 Uczeń chory lub niesprawny czasowo może przystąpić do sprawdzianu w warunkach
odpowiednich ze względu na jego stan zdrowia, na podstawie zaświadczenia o stanie
zdrowia wydanego przez lekarza.
3.4 Uczeń, który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, był objęty
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne
związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji
językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do
sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady
pedagogicznej.
3.5. Opinia rady pedagogicznej, o której mowa w ust.3. 4, jest wydawana
na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania
z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia
z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) lub na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów).
3.6. Dla uczniów, o których mowa w ust. 3.1 – 3.4, nie przygotowuje się
odrębnych zestawów zadań.
3.7. Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobach
dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb i możliwości
uczniów, o których mowa w ust. 3.1 – 3.4, i podaje ją do publicznej wiadomości na
stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 1 września roku
szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
3.8. Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków
przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości
uczniów, o których mowa w ust. 3.1-3.4, spośród możliwych sposobów dostosowania
warunków przeprowadzania sprawdzianu, określonych w szczegółowej informacji, o
której mowa w ust.3.7
4. Opinia, o której mowa w ust. 3 powinna być wydana przez poradnię psychologiczno-
pedagogiczną, w tym przez poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca
września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian, z tym że nie
wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej.
5.Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym nie
przystępują do sprawdzianu.
6.Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną
niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być
zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu, na wniosek rodziców zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
7.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub
ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem,
są zwolnieni ze sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie
tytułu laureata. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu
egzaminacyjnego. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze
sprawdzianu najwyższego wyniku.
8.Za organizację i przebieg sprawdzianu odpowiedzialny jest przewodniczący szkolnego
zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
9.Szczegółowe zasady przeprowadzania sprawdzianu określają odrębne przepisy.
10. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie max. 40 punktów. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.

ROZDZIAŁ IV
Organizacja szkoły

§25
1. W szkole zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września z wyjątkiem soboty, a kończą w ostatni piątek czerwca.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez Wójta Gminy.

§26
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem i wybranym programem nauczania dla danej klasy.
2. Przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna przekraczać 26 osób.
3. W oddziałach liczących powyżej 24 uczniów dokonuje się podziału na grupy na zajęciach z j. angielskiego i informatyki.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów
§27
1. Organizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie arkusza organizacyjnego.
2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
3. W klasach I – III czas trwania zajęć ustala nauczyciel prowadzący zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, wychowawcy klas I – III rozpoczynają codzienny dyżur na 15 minut przed rozpoczęciem zajęć w swojej klasie i są odpowiedzialni za swoich wychowanków aż do zakończenia zajęć. Nauczyciele uczący w klasach I – III j. angielskiego, informatyki, religii w czasie przerwy pełnią dyżur w tych klasach.
5. Przerwy międzylekcyjne trwają od 5 do 20 minut.
6. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Mogą być wprowadzane tylko w dniach: sprawdzianu, świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy oraz inne dni jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub potrzebami społeczności lokalnej. Można ustalić do 6 takich dni. Plan dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych dyrektor szkoły ogłasza do dn. 30 września r. szkolnego.

§28
Zajęcia nadobowiązkowe, koła zainteresowań będą organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów.
Liczba uczestników zajęć:
- gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej
a) od 5 do 10 ( wady postawy),
b) od 10 do 15 ( obniżona sprawność fizyczna),
- zajęć logopedycznych od 2 do 4,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych od 4 do 8 uczniów,
- zajęć korekcyjno-kompensacyjnych od 2 do 5,
- zajęć socjoterapeutycznych od 3 do 10.

§29
1. Szkoła prowadzi świetlicę i zapewnia uczniom ciepły posiłek w stołówce szkolnej.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala dyrektor w porozumieniu z radą rodziców.
3. Dyrektor uwzględniając możliwości refundowania należności za obiady przez inne podmioty może częściowo lub całkowicie zwolnić z opłat za wyżywienie uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
4. Świetlica prowadzi zajęcia w grupie wychowawczej liczącej nie mniej niż 25 uczniów. Sprawuje opiekę nad dziećmi oczekującymi na zajęcia lekcyjne i nad spożywającymi posiłek.
5. Świetlica umożliwia przebywającym uczniom korzystanie z internetu, gier dydaktycznych, czasopism.

§30
Biblioteka szkolna jest pracownią służącą do; utrwalania, pogłębiania oraz rozszerzania wiadomości uczniów, rozwijania ich zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień, realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzacji wiedzy pedagogicznej.
1. Biblioteka jest ośrodkiem pracy uczniów i nauczycieli z książką, czasopismem, internetem i innymi materiałami bibliotecznymi. Z biblioteki korzystać mogą ponadto rodzice i pracownicy szkoły.
2. Biblioteka znajduje się w pomieszczeniu jednoizbowym z wydzielonym tzw. miejscem czytelnianym. Wyposażenie jej stanowią meble i sprzęt biblioteczny.
3. Biblioteka udostępnia swoje zbiory 5 dni w tygodniu, czas jej otwarcia zgodnie z wymogami i potrzebami. Jest otwarta w stałe dni i godziny, podane do wiadomości czytelników za pomocą odpowiednich wywieszek na zewnątrz biblioteki. Oprócz udostępniania zbiorów w formie wypożyczania do domu, biblioteka udostępnia zbiory na miejscu czytelniczym.
4. Zasady udostępniania zbiorów normuje regulamin biblioteki zatwierdzony przez rade pedagogiczną i podany na piśmie do wiadomości czytelników w widocznym miejscu..
5. Praca biblioteki szkolnej opiera się na współdziałaniu dyrektora szkoły, nauczycieli i bibliotekarzy.
6. Bibliotekarz obowiązany jest systematycznie zaznajamiać się z księgozbiorem i nowościami książkowymi, jest członkiem rady pedagogicznej.
7. Do obowiązków bibliotekarza należy:
W zakresie pracy pedagogicznej:
• prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej,
• udostępnianie książek, czasopism i innych materiałów bibliotecznych,
• propagowanie zbiorów biblioteki i czytelnictwa,
• organizowanie różnych form pracy czytelniczej przy współdziałaniu zespołu nauczycielskiego.
• udzielanie porad czytelnikom,
• współpraca z biblioteką publiczną,
• przygotowanie materiałów i wniosków do analizy czytelnictwa na zebraniach rady pedagogicznej.
W zakresie organizacji i techniki bibliotecznej.
 planowanie pracy biblioteki. Prowadzenie ewidencji zajęć w „Dzienniku biblioteki szkolnej” wg zamieszczonej w nim instrukcji,
 gromadzenie zbiorów /stałe ich uzupełnianie i selekcja przy współpracy grona nauczycielskiego/.
 troska o zabezpieczenie i konserwacje księgozbioru,
 ewidencja zbiorów /prowadzenie księgi inwentarzowej głównej, księgi podręczników, broszur, księgi ubytków/,
 opracowanie biblioteczne zbiorów /znakowce, katalogi/,
 troska o estetykę wnętrza biblioteki,
 organizacja udostępniania zbiorów, protokolarne przejęcie biblioteki od poprzednika lub przekazanie zastępcy w sposób określony obowiązującymi przepisami.
 przetwarzanie danych osobowych pozyskanych w związku z realizacją obowiązków służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i unormowaniami wewnętrznymi z przedmiotowego zakresu,
 zabezpieczenie zgromadzonych danych przed niepowołanym dostępem, nieuzasadnioną modyfikacją, zniszczeniem, nielegalnym ujawnieniem lub pozyskaniem, w stopniu odpowiednim do zadań związanych z przetwarzaniem danych, jak również wykorzystywania tych danych wyłącznie do celów związanych z realizacją obowiązków służbowych.”

ROZDZIAŁ V - Organy szkoły

§31
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły.
2. Rada pedagogiczna.
3. Rada rodziców.
4. Samorząd uczniowski.

§32
1. Dyrektor szkoły wybierany jest na okres 5 lat w drodze konkursu organizowanego przez organ prowadzący. Po upływie tego okresu, organ prowadzący po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców może przedłużyć powierzenie stanowiska na kolejny okres.
2. Zapewnia sprawne funkcjonowanie szkoły, dba o prestiż i tworzy wizję przyszłości szkoły.
3. Kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz.
4. Sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
5. Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki.
6. Sprawuje nadzór pedagogiczny, organizuje doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej oraz jej ocenę.
7. Współdziała z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim zapewniając im realny wpływ na pracę szkoły.
8. Dba o powierzone mienie szkoły.
9. Opracowuje projekt wydatków do budżetu szkoły, dysponuje przyznanymi środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Licznik do wakacji
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

Nauczyciel
19 grudnia 2007 15:29:27
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z wycieczek, uroczystości i imprez szkolnych znajdujących sie w naszej GALERII oraz do przeczytania artykułów w zakładce ARTYKUŁY.
Copyright © 2006
Powered by PHP-Fusion v6.01.6 © 2003-20051358003 Unikalnych wizyt Asymetric Green Theme by: Divine JazOOn