| |
| STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. BOHATERÓW 7. KOŁOBRZESKIEGO PUŁKU PIECHOTYW NIEDRZWICY DUŻEJ - Podstawy prawne statutu:
Ustawa z dnia 7 września 1991r. O systemie oświaty z późniejszymi zmianami – D. U. z 1996r. Nr 67 poz. 329, Nr 106 poz. 496, z 1997r. Nr 28 poz. 153 i Nr 141 poz. 943 oraz z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 1999r. Nr 41, poz. 413/,2007r. Nr 80, poz 542, z 2009r.Nr 56, poz 458, późniejszymi zmianami
Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 z późniejszymi zmianami.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. O ochronie danych osobowych z późniejszymi zmianami.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 1265).
Ustawa z dnia 20 lutego 2015r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 357).
Ustawa z dn. 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz.1635 ze zmianami).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU NR 4, poz.17).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 stycznia 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych .
Konwencja o Prawach Dziecka
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U. 2013 nr 0 poz. 532)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (DzU 03.6.69).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (DzU 04.26.232).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki ( DzU 02.56.506).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (DzU 02.3.28).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (DzU 01.13.114).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (DzU 03.23.193).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.Nr 35, 27II 2007 r. poz.222)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 28 maja 2010r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U.z 2010r., Nr 97, poz.624 ze zmianami).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 520).
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub interwencyjnych Dz.U. 228 p. 1490
Rozporządzenie MENiS z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji r. szkolnego ze zmianami z dnia 5 października 2010 r. Dz.U. 186 p. 1246
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych – Dz. U. z 2013 r., poz. 520
SPIS TREŚCI:
Rozdział 1 - Informacje o szkole. str. 4
Rozdział 2 - Cele i zadania szkoły. str. 5
Rozdział 3 - Wewnątrzszkolne zasady oceniania . str. 6
Rozdział 4 - Organizacja szkoły. str. 21
Rozdział 5 - Organa szkoły. str. 24
Rozdział 6 - Uczniowie szkoły. str. 29
Rozdział 7 - Nauczyciele i inni pracownicy szkoły. str. 32
Rozdział 8 - Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych. str. 37
Rozdział 9 - Postanowienia końcowe. str. 38
ROZDZIAŁ 1
Informacje o szkole
§1
Szkoła nosi nazwę ,, Szkoła Podstawowa w Niedrzwicy Dużej”.
§2
Szkoła nosi imię „Bohaterów 7. Kołobrzeskiego Pułku Piechoty”
§3
Siedzibą szkoły są budynki Nr 21 i 21a przy ul. Lubelskiej w Niedrzwicy Dużej.
§4
Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Niedrzwica Duża.
§5
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Lublinie.
§6
Szkoła jest jednostką budżetową.
§7
Szkoła zapewnia wszystkim uczniom bezpłatne podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej, czas trwania cyklu kształcenia wynosi – 6 lat.
§8
Szkołą kieruje dyrektor szkoły.
§9
Organem wyższego stopnia w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora szkoły w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego jest Lubelski Kurator Oświaty.
§10
Szkoła realizuje podstawy programowe ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej dla szkół publicznych.
§11
Nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa – obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat i trwa do ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum – nie dłużej niż do ukończenia 18 lat. Naukę w klasie pierwszej mogą rozpocząć dzieci sześcioletnie na wniosek rodzica i za zgodą dyrektora szkoły. Warunkiem przyjęcia dziecka do szkoły jest uczęszczanie w roku poprzednim do oddziału przedszkolnego. W przeciwnym wypadku wymagana jest opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Dzieci w wieku 6 lat podlegają obowiązkowemu przygotowaniu przedszkolnemu, nad spełnianiem którego kontrolę sprawuje dyrektor szkoły.
W latach szkolnych 2014/2015 i 2015/2016 - w szkołach podstawowych, w których utworzony będzie więcej niż jeden oddział klasy pierwszej, dzieci będą dobierane do poszczególnych oddziałów klasy I według wieku, począwszy od najmłodszych.
Od 1 września 2014 r.:
• obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci 7-letnie (rocznik 2007) oraz dzieci 6-letnie, urodzone w okresie 1 stycznia - 30 czerwca 2008 r.;
• spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców);
Od 1 września 2015 r.:
• obowiązek szkolny obejmie dzieci 7-letnie, urodzone w okresie 1 lipca - 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (6-latki).
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania szkoły
§12
Statutowe cele i zadania szkoły we współpracy z rodzicami realizują nauczyciele i uczniowie
w procesie działalności lekcyjnej, pozalekcyjnej i pozaszkolnej.
§13
Celem szkoły jest tworzenie warunków do wielostronnego tj. intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, estetycznego i fizycznego rozwoju uczniów.
Zasadniczym celem kształcenia jest stymulowanie rozwoju ucznia pozwalającego na funkcjonowanie w każdej społeczności zgodnie z wybranym przez niego systemem wartości.
§14
Zadania dydaktyczne:
1/ Zadaniem szkoły jest rozwój całej osobowości ucznia, a nie tylko rozwój zredukowany do wymiaru sprawności intelektualnej.
2/ Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
3/ Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji w/w celów.
4/ Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez: współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
1/ kierowanie na badania psychologiczno – pedagogiczne
a/ dzieci z trudnościami w nauce,
b/ sprawiające kłopoty wychowawcze,
2/ konsultacje z pracownikami poradni:
a/ pedagoga szkolnego i logopedy,
b/ nauczycieli,
c/ dyrekcji,
3/ organizowanie spotkań pracowników poradni z dziećmi i rodzicami.
a/ indywidualny kontakt ucznia z pedagogiem szkolnym i logopedą,
b/ możliwość organizowania opieki psychologiczno –
pedagogicznej,
• z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi poprzez zajęcia reedukacyjne,
• z wadami wymowy poprzez zajęcia logopedyczne,
• z niedostosowanymi i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
5/ Szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów w ramach zajęć pozalekcyjnych np.: zajęcia taneczne zespołu Festa, zajęcia sportowe, koła zainteresowań.
6/ Szkoła stwarza warunki do realizacji indywidualnego toku nauczania oraz ukończenia edukacji w skróconym czasie dla uczniów wybitnie zdolnych.
§15
Zadania opiekuńcze i wychowawcze szkoła realizuje poprzez:
1/ Sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych przez pracowników pedagogicznych.
2/ Zapewnienie bezpieczeństwa i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
3/ Dbanie o bezpieczeństwo danych osobowych dotyczących uczniów, poszanowanie ich
dóbr osobistych, a także o ochronę ich zdrowia.
4/ Pełnienie dyżurów nauczycielskich w szkole zgodnie z opracowanym harmonogramem.
5/ Udzielanie pomocy materialnej stałej lub doraźnej uczniom /w miarę potrzeb i możliwości szkoły/.
6/ Zapewnienie możliwości organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez nauczanie zindywidualizowane na terenie szkoły, indywidualne w domu ucznia.
7/ Organizowanie indywidualnej opieki nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi i uszkodzeniami narządów słuchu i wzroku poprzez dostosowanie metod nauczania do możliwości i potrzeb każdego ucznia.
8/ Otoczenie opieką uczniów z wadami postawy poprzez możliwość organizowania zajęć gimnastyki korekcyjnej.
9/ Powierzenie przez dyrektora szkoły każdego oddziału opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli oraz zapewnienie ciągłości pracy wychowawczej przez cały tok nauczania w klasach I – III i IV – VI. Na umotywowany wniosek rodziców lub samorządu klasowego dyrektor szkoły może w każdym czasie dokonać zmiany wychowawcy klasy o czym informuje Radę Pedagogiczną na najbliższym posiedzeniu.
10/ Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawów programów nauczania dla danego oddziału oraz opracowanie i modyfikowanie w miarę potrzeb Przedmiotowego Systemu Oceniania. Pracą zespołu kieruje wychowawca. Nauczyciele nauczania początkowego i klas IV-VI tworzą zespoły wychowawcze, które realizują zadania zawarte w Programie Wychowawczym Szkoły. Inni nauczyciele tworzą zespoły przedmiotowe i pracują wg opracowanych planów. Zespoły zadaniowe powoływane są przez Dyrektora szkoły zgodnie z regulaminem Rady Pedagogicznej.
11/ Zaopatrzenie w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe uczniów na poszczególnych poziomach edukacyjnych, zgodnie z harmonogramem określonym w art. 11 ustawy z dnia 30 maja 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014r.,poz.811).
Zasady korzystania z podręczników określa regulamin.
ROZDZIAŁ 3
Wewnątrzszkolne zasady oceniania
§16
Ocenianie to określanie jakości pracy uczniów, jej wyników za pomocą umownych znaków czyli ocen.
1/ Nauczyciele na początku roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
- o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
1a. Nauczyciele zapoznają uczniów oraz ich rodziców/prawnych opiekunów ze:
- statutem szkoły,
- programem wychowawczym szkoły,
- tematyką godzin wychowawczych,
- programem profilaktycznym.
2/ Wychowawca klasy na początku każdego roku informuje uczniów oraz rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2a/ Wprowadza się pojęcia” ocena pozytywna i negatywna ( przyjmując, że oceny pozytywne to: 2 – dopuszczająca, 3 – dostateczna, 4 – dobra, 5 – bardzo dobra, 6 - celująca; zaś ocena negatywna to: 1- niedostateczna), a rezygnuje z uzależnienia promowania ucznia od oceny nagannej zachowania.
3/ Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę. Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom na zasadach określonych przez nauczycieli:
a) wszystkie prace pisemne ucznia są przechowywane przez nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne do końca danego roku szkolnego, tj. do dnia 31 sierpnia.
b) Oryginały prac pisemnych mogą być udostępnione rodzicom/prawnym opiekunom ucznia na ich życzenie, podczas zebrań rodziców lub indywidualnych konsultacji w siedzibie szkoły.
c) Jeżeli praca pisemna zawiera tylko odpowiedzi ucznia, należy do niej dołączyć zestaw pytań (zadań).
d) Wskazane jest, aby udostępnienia dokonał nauczyciel, który tę pracę oceniał, a jeśli jest to niemożliwe – inny upoważniony przez niego nauczyciel lub dyrektor szkoły.
e) Na prośbę rodziców/prawnych opiekunów nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić ustnie lub pisemnie.
f) Nie powinno się wydawać prac kontrolnych z możliwością wyniesienia ich do domu, kopiowania, fotografowania.
4/Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych
i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
4a. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w
§ 16 pkt 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego
orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-
terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i
oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków
organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach,
szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie
tego orzeczenia.
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej
opinii.
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt. 1-3
4b.Osobą, która planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy
psychologiczno- pedagogicznej jest wychowawca, który:
- prowadzi wykaz uczniów objętych pomocą;
- ustala formy pomocy oraz okres ich udzielania i proponowany wymiar godzin
1) Dyrektor ostatecznie zatwierdza pomoc proponowaną przez wychowawcę
i informuje pisemnie rodziców ucznia o ustalonych formach
pomocy psychologiczno-pedagogicznych, ich sposobach oraz okresie udzielania.
2)Nauczyciele opracowują plany pracy dla ucznia lub grupy uczniów.
3)Pomoc trwa do czasu zlikwidowania opóźnienia uzyskania osiągnięć edukacyjnych.
5/ Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki i plastyki należy brać pod uwagę w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
6/ Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji niektórych obowiązkowych zajęć edukacyjnych ze względu na stan zdrowia, specyficzne trudności w uczeniu się, niepełnosprawność, posiadane kwalifikacje lub zrealizowanie danych obowiązkowych zajęć edukacyjnych na wcześniejszym etapie edukacyjnym, np. z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii. Uczeń zwolniony z wykonywania określonych ćwiczeń uczestniczy w lekcji i jest oceniany zgodnie z regulaminem oceniania opracowanym przez nauczycieli wychowania fizycznego. W przypadku całorocznego zwolnienia ucznia z w/w zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. Jeżeli uczeń otrzymał ocenę za I semestr, a z zajęć w II semestrze był zwolniony, zamiast oceny rocznej wpisuje się ,,zwolniony”. Gdy uczeń na I semestr miał wpis „zwolniony”, a brał udział w zajęciach w II semestrze, otrzymuje ocenę roczną
§17
Podsumowanie osiągnięć:
1/ Podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia i zachowania dokonuje się dwa razy
w ciągu roku szkolnego:
- na tydzień przed zakończeniem semestru (nie później niż w ostatni piątek stycznia) klasyfikacja śródroczna- polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 16 ust. 4a pkt1 i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego klasyfikacja roczna-w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 16 ust. 4a pkt 1, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,.
klasyfikacja roczna w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w rocznym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
-klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej,
polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych,
określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w
indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia
na podstawie przepisów, o których mowa w § 16 ust. 4a pkt 1, i zachowania ucznia
w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2/ Na dwa tygodnie przed semestralnym/rocznym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele przedmiotów wystawiają propozycje ocen i informują o nich ucznia na poszczególnych godzinach zajęć w rozmowie bezpośredniej z uczniami z wpisem tematu lekcji do dziennika lekcyjnego ( w klasach I-III ma to być rozmowa z dziećmi oraz temat w dzienniku), a wychowawcy przekazują za potwierdzeniem odbioru informację pisemną uczniowi i jego rodzicom o semestralnych/rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i semestralnej/rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
O przewidywanym stopniu negatywnym wychowawca pisemnie informuje ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2a. W przypadku braku kontaktu z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia i braku potwierdzenia odbioru pisemnej informacji o przewidywanych semestralnych/rocznych ocenach z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie zachowania szkoła listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru przesyła pisemną informację na adres rodziców/prawnych opiekunów. Dwukrotne wysłanie listu poleconego, który nie został odebrany przez rodziców/prawnych opiekunów uznaje się za doręczony.
3/ Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia po zasięgnięciu opinii nauczyciela zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia.
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz z religii lub etyki ustalają nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe edukacyjne, religię lub etykę. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
Wszystkie oceny semestralne/roczne wpisywane są na 7 dni przed radą
4/ Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne począwszy od klasy czwartej ustala się w stopniach wg następującej skali:
• stopień celujący - 6
• stopień bardzo dobry - 5
• stopień dobry - 4
• stopień dostateczny - 3
• stopień dopuszczający - 2
• stopień niedostateczny - 1
5/ Oceny ze sprawdzianów, prac klasowych wystawiane są według procentowej skali odpowiadającej poszczególnym stopniom:
do 34% - ocena niedostateczna
35 - 49% - ocena dopuszczająca
50 - 69% - ocena dostateczna
70 - 89% - ocena dobra
90 – 100% - ocena bardzo dobra
100% plus zadanie dodatkowe – ocena celująca
§18
Kryteria stopni:
1. Ustala się następujące kryteria stopni:
• stopień celujący – otrzymuje uczeń który posiadł wiedzę i umiejętności w zakresie podstawy programowej z danego przedmiotu w danej klasie. Rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności. Jest kreatywny. Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
• stopień bardzo dobry – otrzymuje uczeń , który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania, sprawnie posługuje się wiadomościami, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań w nowych sytuacjach.
• stopień dobry – otrzymuje uczeń, który nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania podstawy programowej i rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
• stopień dostateczny – otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości
i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w podstawie programowej, wykonuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
• stopień dopuszczający – otrzymuje uczeń, który ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki. Wykonuje zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności.
• stopień niedostateczny – otrzymuje uczeń, który nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawach programowych, a braki uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy, nie jest w stanie wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności.
.
2a. W klasie I szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna śródroczna
i roczna oraz bieżąca jest oceną opisową, dotyczy również j. angielskiego i zajęć komputerowych.
Ocena bieżąca eksponuje osiągnięcia indywidualne dziecka, bez porównywania go z innymi. Uwzględnia wysiłek ucznia, wskazuje dobre i słabe strony pracy i sposoby poprawy. Ocena bieżąca może być ustna /pochwała, rozmowa/ lub pisemna /spostrzeżenia zapisywane są w dziennikach, zeszycie, w karcie szkolnych osiągnięć ucznia lub zeszycie obserwacji/.
Stosuje się określenia:
Doskonale – uczeń w pełni opanował wiadomości i umiejętności, szybko i sprawnie rozwiązuje zadania wszystkie zadania
Brawo - uczeń w pełni opanował wiadomości i umiejętności
Dobrze - uczeń opanował wiadomości i umiejętności
Pracuj uważniej - uczeń częściowo opanował wiadomości i umiejętności
Musisz jeszcze popracować – uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności
Oraz znaki:
+ w pełni opanował wiadomości i umiejętności
/ częściowo opanował wiadomości i umiejętności
- nie opanował wiadomości i umiejętności
2a. W klasach II i III ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna jest oceną opisową, zaś oceny bieżące ustala się za pomocą punktów od 1 – 6:
6 punktów, spełnia kryterium na 5 punktów i rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności
5 punktów, gdy uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności;
4 punkty, gdy opanowane wiadomości i umiejętności nie są pełne, ale pozwalają na dalsze opanowywanie treści;
3 punkty, gdy uczeń opanował podstawowy zakres wiadomości i umiejętności, sprawiający kłopoty w przyswajaniu trudniejszych treści;
2 punkty, gdy opanowane wiadomości i umiejętności są niewielkie i utrudniają dalsze kształcenie;
1 punkt , gdy wiadomości i umiejętności nie są opanowane, uczeń nie radzi sobie z zadaniami nawet z pomocą nauczyciela.
2b. Dopuszcza się komentarz słowny lub pisemny typu:
wyrażony cyfrą 6
Znakomicie! Wspaniale! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!
wyrażony cyfrą 5
Doskonale! Bardzo dobrze pracujesz. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!
wyrażony cyfrą 4
Dobrze pracujesz jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki
wyrażony cyfrą 3
Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców, oraz systematyczna praca, wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.
wyrażony cyfrą 2
Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.
wyrażony cyfrą 1
Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.
Ocena prac pisemnych i sprawdzianów:
Poziom I – 60-51,5 pkt (100-86%)
Poziom II – 51-42,5 pkt (85-71%)
Poziom III – 42-30 pkt (70 – 51%)
Poziom IV – 29,5-31 pkt (50 – 31%) Poziom V – 18-0 pkt (30 - 0%)
Semestralna ocena opisowa jest wynikiem półrocznej obserwacji rozwoju dziecka w oparciu o informacje zgromadzone w „kartach szkolnych osiągnięć ucznia” lub zeszycie obserwacji, zawiera zalecenia i wskazówki dla ucznia dotyczące postępów w edukacji i rozwoju społeczno – emocjonalnym. Ocena jest skierowana do dziecka i do rodziców.
Roczna ocena opisowa podkreśla zmiany w rozwoju dziecka wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie semestralnej, ma charakter diagnostyczny, informacyjny, korekcyjny, motywacyjny i rozwojowy.
3. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym są ocenami opisowymi.
4. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§19
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
2. Wychowawca ustalając ocenę zachowania opiera się na następujących kryteriach oceniania zachowania uczniów:
Stosunek do obowiązków szkolnych:
1. Przygotowanie materiałów do lekcji i aktywny w niej udział.
2. Przestrzeganie zarządzeń i umów szkolnych oraz klasowych np. usprawiedliwienie nieobecności, systematyczne uczęszczanie na zajęcia szkolne, stan przyborów szkolnych.
3. Aktywny udział w innych formach działalności poznawczej.
4. Przygotowanie do lekcji, odrabianie zadań domowych.
Aktywność społeczna ucznia:
5. Czynny udział w życiu klasy lub szkoły, w imprezach szkolnych i środowiskowych.
6. Wywiązywanie się z podjętego zadania.
7. Praca społeczna dla klasy, szkoły, środowiska, np. prace porządkowe, dyżury itp.
8. Troska o mienie klasy i szkoły, np. reagowanie na fakty niszczenia mienia przez innych.
9. Współżycie w grupie: dotrzymywanie zobowiązań, podporządkowanie się kierownictwu, nieobmawianie, doraźna pomoc kolegom w realizacji podjętych przez nich zadań, krytyczna postawa wobec własnych zachowań.
Kultura osobista:
10. Uprzejme zachowanie w stosunku do innych np. używanie zwrotów grzecznościowych, unikanie złośliwych przezwisk, bójek, przepraszanie.
11. Kultura słowa: okazywanie troski o kulturę języka, zwracanie na to uwagi innym.
12. Kultura zachowania w miejscach użyteczności publicznej, w szkole i poza szkołą np. nieprzeszkadzanie innym, zachowanie spokojne, niehałaśliwe.
13. Czystość osobista oraz estetyka i czystość ubioru.
14. Premiować uczniów wyróżniających się pod względem kultury osobistej.
15. Postawa ucznia wobec udzielonej nagany lub upomnienia.
§20
1. Ocenę z zachowania śródroczną i roczną w klasach IV – VI ustala się wg skali:
• wzorowe
• bardzo dobre
• dobre
• poprawne
• nieodpowiednie
• naganne;
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
3. Ustala się oceny cząstkowe z zachowania wg powyżej ustalonej skali ocen.
wzorowe – uczeń zawsze przygotowany do lekcji i aktywnie w niej uczestniczy, przykładnie wykorzystuje swoje możliwości, wzorowo wypełnia powierzone mu obowiązki, aktywnie uczestniczy w życiu klasy, szkoły i środowiska; wyróżnia się wysoką kulturą osobistą.
bardzo dobre – uczeń przygotowany do lekcji, wykorzystuje swoje umiejętności i uzdolnienia, chętnie pracuje społecznie, systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, pozostaje w bardzo dobrych relacjach z rówieśnikami, nauczycielami i personelem szkoły.
dobre – uczeń spełnia swoje obowiązki, pracuje na miarę swoich możliwości, uczestniczy w życiu klasy i środowiska, okazuje troskę o kulturę języka, styl bycia, właściwie zachowuje się w stosunku do innych, nosi czysty estetyczny strój.
poprawne – uczeń wypełnia obowiązki, poprawnie zachowuje się w szkole i poza nią oraz w stosunku do innych osób; przyjmuje bierną postawę wobec udzielonych upomnień.
nieodpowiednie – uczeń nie wypełnia obowiązków szkolnych, wywołuje bójki, używa wulgaryzmów, nie reaguje na upomnienia, jest agresywny i konfliktowy, korzysta z używek.
naganne – uczeń nie wypełnia obowiązków szkolnych wagaruje, łamie wszelkie normy zachowania, wchodzi w konflikt z prawem, korzysta z używek pomimo upomnień.
4. W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są
ocenami opisowymi.
5. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
6. (skreślony)
7. Szkoła, w miarę możliwości, stwarza szansę uzupełnienia braków uczniowi, u którego w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej.
8. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach lekcyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania i braku podstaw do wystawienia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych.
9. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
10. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej, rada pedagogiczna na prośbę ucznia lub rodziców może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
11. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a/ realizujący indywidualny tok lub program nauki;
b/ spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą (egzamin klasyfikacyjny w przypadku 11b nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych; nie ustala się w tym przypadku oceny zachowania.
12. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, jedynie egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
13. Termin egzaminu wyznacza dyrektor szkoły po uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
14. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt. 9, 10, 11a przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
15. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt 11b, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
W skład komisji wchodzą:
a/ dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze-jako przewodniczący komisji;
b/ nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
Pytania egzaminacyjne ustala nauczyciel egzaminator. Stopień trudności powinien być różny i odpowiadać kryteriom ocen.
16. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w pkt.11b, oraz jego rodzicami, liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
17. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice ucznia.
18. Z przeprowadzonego egzaminu kwalifikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w pkt. 14, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w pkt. 11b skład komisji;
- termin egzaminu klasyfikacyjnego;
- zadania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ustalony stopień.
18a.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
19. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
20. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeż. pkt. 21 i 23.
21. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem pkt. 25.1 i 23.1
22. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem pkt 23.1
23.1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że semestralna/roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu uzyskania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny, nie później jednak niż w ciągu 7 dni.
23.2. W przypadku stwierdzenia, że roczna /semestralna/ ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a/ w przypadku rocznej /semestralnej/ oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
b/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większości głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
23.3. Sprawdzian, o którym mowa w pkt 23.2a przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust.23.1.Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 23.2.a uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami /prawnymi opiekunami/.
23.4. W skład komisji wchodzą:
A/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
B/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców
23.5. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 23.4.A.b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
23.6. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej oceny rocznej klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.
23.7. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
A/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 23.2.a,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
B/ w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
23.8. Do protokołu, o którym mowa w pkt.23.7.A dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
23.9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt. 23.2.a, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
23.10. Przepisy zawarte w punktach 23.1-23.9 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku , ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
24.1. Uczeń klasy I – III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
24.2. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej /semestr programowo wyższy/, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne /semestralne/ oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznej z zastrzeżeniem ust.6. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
24.3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub kończy szkołę z wyróżnieniem.
24.4. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych najwyższą pozytywną roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
24.5. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w pkt. 24.2 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.
24.5.A. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej /semestru programowo wyższego/ ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej /semestrze programowo wyższym/.
25.1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
25.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
25.3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktycznych. Egzamin przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
25.4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący;
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
25.5. Nauczyciel, o którym mowa w pkt. 25.4., może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
25.6. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz ustaloną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
25.7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
25.8. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem pkt. 24.5.A.
26.1. Uczeń kończy szkołę podstawową:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne /semestralne/ oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał pozytywne oceny klasyfikacyjne. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami.
b) Jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w $24
27. Uczeń lub jego rodzice/opiekunowie mają prawo wnieść prośbę o podwyższenie rocznej przewidywanej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych 27.1 Przyjmuje się następujący tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych:
a) najpóźniej na trzy dni / roboczych/ przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej uczeń lub jego rodzic/opiekun składa do dyrektora szkoły pisemny wniosek o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej o której mowa w ust. 27
b) ww. wniosek może dotyczyć podwyższenia oceny tylko o jeden stopień
c) dla ucznia, który ubiega się o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, przeprowadza się sprawdzian wiadomości i umiejętności uwzględniający materiał programowy z całego roku szkolnego, obejmujący poziom wymagań edukacyjnych wynikający z podstawy programowej i realizowanego przez nauczyciela programu przewidzianego na ocenę, o którą ubiega się uczeń
d) dyrektor w trakcie kolejnych 3 dni /roboczych/ informuje na piśmie rodziców i ucznia o wyznaczonym terminie sprawdzianu
e) sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni
/ roboczych/ od dnia zgłoszenia zastrzeżeń
f) sprawdzian przygotowuje nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, a zatwierdza go dyrektor szkoły najpóźniej w przeddzień sprawdzianu
g) sprawdzian ma formę pisemną i ustną lub zajęć praktycznych w zależności od przedmiotu
h) aby podwyższyć ocenę, uczeń musi uzyskać minimum 75% możliwych do uzyskania punktów
i) sprawdzian przeprowadza komisja powołana na piśmie przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
-dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji
-nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, z których przeprowadzany jest sprawdzian
-nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego przedmiotu, z którego uczeń pisze sprawdzian
j) podczas sprawdzianu mogą uczestniczyć, w charakterze obserwatora, rodzice/opiekunowie ucznia
k) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany tego samego dnia, po ocenieniu przez komisję wykonanych zadań
l)w wyniku sprawdzianu ocena ucznia może zostać utrzymana lub podwyższona w stosunku do wcześniejszej przewidywanej przez nauczyciela
m)z przeprowadzonego sprawdzianu sporządza się protokół zawierający:
-skład komisji
-termin sprawdzianu
-wynik sprawdzianu
-ocenę ustaloną przez komisję
n) do protokołu załącza się arkusz sprawdzianu ucznia i informację o jego ustnych odpowiedziach; protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
27.2 Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
● Jeżeli uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) nie zgadzają się z przewidywaną roczną oceną zachowania, z którą zostali zapoznani przez wychowawcę klasy w terminie
2 tygodni, przed rocznym zebraniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej, to zgłaszają swoje zastrzeżenia do dyrektora szkoły w formie pisemnej (podanie, wniosek), w terminie 3 dni roboczych od dnia zapoznania z propozycją oceny.
● Dyrektor szkoły wraz z wychowawcą klasy przeprowadza analizę zasadności proponowanej przez wychowawcę oceny zachowania w oparciu o argumentację wychowawcy i obowiązującą dokumentację.
● Dyrektor szkoły może (nie musi) powołać zespół nauczycieli uczących dany oddział, do którego uczęszcza uczeń, poszerzony o udział w pracach zespołu pedagoga, psychologa, uczniów samorządu klasowego (najmniej 3 przedstawicieli), celem dodatkowej analizy proponowanej przez wychowawcę oceny zachowania. Dyrektor szkoły jest przewodniczącym tego zespołu.
● Argumenty nauczycieli oraz uczniów mogą (nie muszą) przekonać wychowawcę klasy o zmianie proponowanej oceny. Wychowawca może zmienić lub utrzymać proponowaną ocenę zachowania po analizie przeprowadzonej z dyrektorem lub po analizie przeprowadzonej w w/w zespole.
● Dyrektor powiadamia w formie pisemnej ucznia lub jego rodzica (prawnego opiekuna) w terminie 7 /3/ dni od dnia wpłynięcia podania (wniosku) o rozstrzygnięciu w sprawie; rozstrzygnięcie to jest ostateczne.
● Z przeprowadzonej analizy zasadności proponowanej oceny sporządza się protokół, który zwiera:
- imiona i nazwiska uczestników, którzy brali udział w analizie proponowanej oceny,
- termin spotkania zespołu,
- ostateczną ocenę zachowania proponowaną przez wychowawcę,
- podpisy osób uczestniczących w spotkaniu.
● Pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) oraz protokół znajdują się w dokumentacji szkoły.
§21
Sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:
1. Ocenianiu poddawane będą następujące obszary aktywności uczniów: pisanie, czytanie, mówienie, działania praktyczne, sprawność ruchowa, sprawność rachunkowa, rozwiązywanie problemów, współdziałanie w grupie.
2. Sprawdzaniu i ocenianiu osiągnięć będą podlegać prace.
a/ pisemne uczniów
- rozwiązywanie zadań,
- odpowiedzi na pytania
- testy,
- sprawozdania,
- formy literackie.
b/ wypowiedzi ustne:
- odpowiedzi,
- dyskusje,
c/ sprawność motoryczna
d/ działania praktyczne
Przyjęto kryteria uwzględniane przy ocenie osiągnięć uczniów:
1. Poprawność merytoryczna, gramatyczna, stylistyczna, ortograficzna.
2. Umiejętność zainteresowania słuchaczy.
3. Umiejętność uzasadniania własnego punktu widzenia i formułowania wniosków.
4. Umiejętność pracy w grupie.
5. Poziom estetyczny prac i kompozycja.
6. Postępy w podnoszeniu sprawności fizycznej.
7. Stosowanie terminologii i bogactwo słownictwa.
8. Umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy.
9. Wkład pracy.
10. Pomysłowość i oryginalność.
Szczegółowe wymagania oraz sposoby, formy i częstotliwość sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów zawarte są w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
3. Na każdej lekcji nauczyciel zobowiązany jest odnotować w dzienniku lekcyjnym obecność uczniów i zaznaczyć w następujący sposób:
- obecność zaznacza się zostawiając pustą kratkę
- nieobecność stawia się pionową kreskę
- spóźnienie to pionowa kreska otoczona kółkiem
- usprawiedliwiona nieobecność to plus
- nieusprawiedliwiona nieobecność to pionowa kreska
- w przypadku, gdy uczeń reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach sportowych
lub przebywa na wycieczce, w rubryce obecności wpisuje się odpowiednio:
konkurs, zawody, wycieczka, natomiast przy temacie lekcji wpisuje się stan
faktyczny uczniów uczestniczących w lekcji.
4.W świetlicy szkolnej odnotowuje się w dzienniku świetlicy obecność
uczniów stawiając w kratce plus (+). Pusta kratka oznacza nieobecność ucznia
na świetlicy.
§22
Sposoby gromadzenia informacji:
1. Informacje o osiągnięciach uczniów gromadzi się zbierając wytwory prac uczniowskich, prace pisemne, odnotowując oceny w dziennikach lekcyjnych
z wyszczególnieniem obszaru i form aktywności uczniów.
2. Dopuszcza się prowadzenie zeszytów obserwacji lub kart pracy uczniów.
§23
Sposoby informowania rodziców:
1. Na pierwszym zebraniu klasowym wychowawcy zapoznają rodziców z ogólnymi wymaganiami edukacyjnymi, sposobami sprawdzania osiągnięć, kryteriami ocen
i zasadami oceniania zachowania.
2. Dwukrotnie w semestrze rodzice będą otrzymywać informacje o osiągnięciach swoich dzieci na zebraniach klasowych.
3. Ponadto mogą otrzymywać informacje w trakcie indywidualnych rozmów z wychowawcami, rozmów telefonicznych, zapisów w zeszycie przedmiotowym.
4. Rodzice mogą w terminie ustalonym przez nauczyciela obserwować prace dziecka podczas zajęć lekcyjnych.
5. Mogą otrzymać informację podczas wizyty wychowawcy w domu ucznia w miarę zaistniałych potrzeb.
6. Wychowawca lub nauczyciel uczący danego przedmiotu przekazuje uczniom na bieżąco pisemną lub ustną informację zwrotną dotyczącą mocnych i słabych stron pracy ucznia, ustala kierunki dalszej pracy
§24
Sprawdzian:
1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian obejmujący wymagania zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, zwany dalej „sprawdzianem. Sprawdzian składa się z dwóch części i obejmuje: w części pierwszej – wiadomości i umiejętności z języka polskiego oraz z matematyki, w
tym wykorzystanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym; w części drugiej – wiadomości i umiejętności z języka obcego nowożytnego.
Sprawdzian jest przeprowadzany w jednym dniu i trwa:
1) część pierwsza – 80 minut;
2) część druga – 45 minut.
W przypadku sprawdzianu w skład zespołu nadzorującego nie może wchodzić
wychowawca zdających oraz:
1) w części pierwszej – nauczyciele języka polskiego i matematyki;
2)w części drugiej – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego
jest przeprowadzany sprawdzian.
2. Sprawdzian przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
3.1. Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania może
przystąpić do sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych
potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tego
orzeczenia.
3. 2. Uczeń posiadający opinię poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym poradni
specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może przystąpić do
sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie tej opinii. Opinia
powinna być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy
szkoły podstawowej. Opinię przedkłada się dyrektorowi szkoły, w terminie
do dnia 15 października / zgodnie z obowiązującymi na dany rok
szkolny procedurami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej/ roku szkolnego,
w którym uczeń przystępuje do sprawdzianu.
3.3 Uczeń chory lub niesprawny czasowo może przystąpić do sprawdzianu w warunkach
odpowiednich ze względu na jego stan zdrowia, na podstawie zaświadczenia o stanie
zdrowia wydanego przez lekarza.
3.4 Uczeń, który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, był objęty
pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne
związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji
językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do
sprawdzianu w warunkach dostosowanych do jego indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, na podstawie pozytywnej opinii rady
pedagogicznej.
3.5. Opinia rady pedagogicznej, o której mowa w ust.3. 4, jest wydawana
na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania
z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzących zajęcia
z uczniem w szkole, i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) lub na
wniosek rodziców (prawnych opiekunów).
3.6. Dla uczniów, o których mowa w ust. 3.1 – 3.4, nie przygotowuje się
odrębnych zestawów zadań.
3.7. Dyrektor Komisji Centralnej opracowuje szczegółową informację o sposobach
dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu do potrzeb i możliwości
uczniów, o których mowa w ust. 3.1 – 3.4, i podaje ją do publicznej wiadomości na
stronie internetowej Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 1 września roku
szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
3.8. Rada pedagogiczna wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków
przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb i możliwości
uczniów, o których mowa w ust. 3.1-3.4, spośród możliwych sposobów dostosowania
warunków przeprowadzania sprawdzianu, określonych w szczegółowej informacji, o
której mowa w ust.3.7
4.Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym nie
przystępują do sprawdzianu.
5.Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną
niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być
zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu, na wniosek rodziców zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
7. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, o których mowa w przepisach w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad, organizowanych z zakresu jednego z przedmiotów objętych sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni w przypadku uczniów szkoły podstawowej – z odpowiedniej części sprawdzianu: laureaci konkursów przedmiotowych z języka polskiego i matematyki zwolnieni są z pierwszej części sprawdzianu, laureaci konkursu przedmiotowego z języka angielskiego z drugiej części. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
7.Za organizację i przebieg sprawdzianu odpowiedzialny jest przewodniczący szkolnego
zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły.
8.Szczegółowe zasady przeprowadzania sprawdzianu określają odrębne przepisy.
9. (skreślony)
ROZDZIAŁ 4
Organizacja szkoły
§25
1. W szkole zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września z wyjątkiem soboty, a kończą w ostatni piątek czerwca.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacyjny szkoły zatwierdzony przez Wójta Gminy.
§26
1. Podstawową
| | |
|
| |
| Brak komentarzy.
| |
| |
| Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
| |